Fietsroute

66 km (± 4:24 ) | Limburg (NL) | Het weer op de route weather.icon 9 °C 4bft

Van Maastricht via Luik de Ardennen in: 66,6 km en terug: 64 km

Achtergrondinformatie

Veel fietsers uit Nederland nemen voor een fietsvakantie in de Ardennen eerst de fietstrein naar Maastricht. Misschien ben jij dat ook van plan, maar schrikt de rit van Maastricht naar de Ardennen je af. Hoe ontwijk je het drukke verkeer, de steile heuvels en een hoop gezoek? Wat is de snelste route? Er is maar één antwoord: Maas, Albertkanaal, Maas, Ourthe. Na een kleine 65 km vertoef je al ver voorbij Luik, ver in de Ardennen zonder één meter geklommen te hebben. De route volgt namelijk het water. Dat betekent een levendig bootverkeer op het Albertkanaal (werkdagen); een autovrije doortocht door Luik langs de Maas, en de schoonheid van het pad langs de Ourthe.

De route volgt vanaf de sluis van Lanaye alleen maar verharde RAVELpaden. Dit zijn lange-afstandspaden voor fietsers en wandelaars. Het autovrije karakter van deze paden heeft echter een prijs. Voetgangers hebben namelijk evenveel rechten als fietsers. Bij zonnig zomerweer trekken deze paden in Luik en langs de Ourthe veel slenterende voetgangers. Je kunt je dan niet permitteren op hoge toon doorgang te eisen. In Luik gaat het slechts om een stuk van 4 km, en vanaf km-stand 36,4 om ongeveer de helft van het traject. Hier kun je ook de parallel lopende hoofdweg nemen tot iets voorbij Poulseur. Daarna is de hoofdweg verboden voor fietsers.

Op het eindpunt van de heenweg (Comblain la Tour) kun je aansluiten op een andere route, de “Rivierenroute”. Je fietst dan verder op de parallel lopende hoofdweg richting Comblain Fairon en Hamoir. Zie “Rivierenroute” km-stand 15. Deze beschreven rondtocht van 102 km gaat voornamelijk door prachtige dalen van vijf Ardense rivieren, en kent dus nauwelijks klims. Uiteindelijk kom je weer terug op het traject van “Van Maastricht de Ardennen in”. Dit is niet in Comblain la Tour, maar vier kilometer eerder, in Comblain au Pont. Je kunt dan voor je thuisreis de hieronder beschreven terugweg volgen. Ga in dat geval in Comblain au Pont vlak voor het spoor rechtsaf, richting Esneux, de Rue de Liotte in. Zie verder hieronder routebeschrijving “Terugweg” km-stand 4,4.

Je kunt de route inkorten door vanuit Maastricht de trein naar Luik te nemen (beperkt aantal plaatsen voor de fiets). Zie: www.ns.nl  Van Luik (Gare Guillemins) naar de monding van de Ourthe is een kleine 2 kilometer. Je gaat met je rug naar de hoofdingang staan. Vervolgens ga je RA. Je volgt zo veel mogelijk het spoor. Na een kilometer ga je van het spoor af: stoplichten RA, en meteen weer stoplichten LA “toutes directions”. Als je de brug over bent, zie je recht voor je een glazen bushalte. Hier begint het Ourthepad vanaf de monding (bordje “RAVEL 5”). Zie verder de beschrijving 3e en 4e streepje na kilometerstand 32,5. Als je echter op de terugweg bent, volg je na de monding van de Ourthe de borden “Guillemins”. Ga in de stationshal naar het loket voor internationaal verkeer (Nederlandstalige beambte).

Wie met een grote omweg (25 km langer) naar de Ardennen wil, namelijk via Zuid-Limburg en over een oude Belgische fietsspoorweg, raad ik Paul Benjaminse aan: “Onbegrensd fietsen naar Parijs of terug”. Bij het antieke sluisje over het Ourthekanaal komen onze routes samen. Bij mij is dat km-stand 35,4 van de heenweg en 30,5 van de terugweg. Zie www.cartostudio.nl/fiets/NL/paris/paris.html. Je kunt beide routes met elkaar combineren.

Auteur van de route

Paul de Jong, woonachtig in Valkenburg aan de Geul, is de maker van deze route en bood hem ons ter publicatie aan. Hartelijk dank! Paul en zijn zoon Cyriel de Jong zijn ook de makers van de mooie site Bordjesroutes in de Ardennen, die door ons in 2001 is uitgeroepen tot de Bijzondere fietstip van de maand.

Afkortingen

RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtsdoor, TKR = T-kruising, ri = richting

Heenweg (Maastricht, Luik, Tilff, Esneux, Comblain)

- Start: Station Maastricht: met rug naar hoofdingang, van hoofdingang af fietsen
- 0,7: over Servaesbrug, hierna direct LA
- 1,0: hierna: ri MECC; steeds RD: stoplichten, onder brug door, ventweg
- 7: LA sluisbrug over, RA; 8,0: fietspad onder brug door
- 13: rotonde RA, sluisje, richting Haccourt
- 14: over de brug naar fietspad rechter oever
- 22: hierna: bruggen onderdoor; hierna verbodsbord: om fabriek heen, en terug naar waterkant; stukje onverhard, toch links blijven; rechts langs opgelegde boten (24,0) en terug naar waterkant
- 26: einde Albertkanaal; vervolg is Maas; rood pad nemen (27,0)
- 29: voet-/fietsbrug onder betonnen brug door; einde RA over Maas: op rode stoep blijven, en bijna einde brug RA langs Maas, nog steeds rode stoep

Voor de volgende 4 km geldt:
? houd zoveel mogelijk de waterkant aan

- 30,0: onder loopbrug door; vlak hierna links van hek blijven, en bij classicistisch “Aquarium” rechts afdalend rood pad naar waterkant
- 31,5: na dierentuintje terug naar waterkant; vervolgens links afbuigend, brug over, direct RA (op stoep blijven); vervolgens bruggetje onderdoor en een beetje links aanhouden
- 32,5: bord “l’Ourthe” bij brug: monding van Ourthe in Maas; ga bij stoplichten RD te voet over zebrapad naar stoep overkant, en vervolgens RA te voet over stoep van brug (met brugleuning aan linkerkant); direct na brugleuning LA: bord RAVEL 5: begin van Ourthepad;

- 34,6: onder autobrug door en pad rechts vervolgen; 35,4: RA sluisje over, LA
- 40,5: parkeerplaats; neem fietspad linkerkant
- 42: Ourthebrug Tilff: Wie hier even van het fietspad af wil voor een terrasje, neemt het paadje rechts omhoog, gaat linksaf de brug over, en rechtsaf naar het gezellige centrum met terrasjes. Zo niet, dan fiets je RD onder de brug door richting “Esneux 11 km”.
- 45: Mery: grasplein met restaurant. Advies: neem schuin RD de asfaltweg (dus niet het fietspad links “Esneux 8 km”)
- 46: dorpje (Hony): schuin RD straat met bomen (Rue Ferdinant Spineux); verderop onder spoor door
- 48: terug bij de Ourthe: al gauw LA het bruggetje over; en verder langs de Ourthe linker kant
- 53: Esneux: hoofdweg met stoplichten oversteken; dus niet de brug over; vervolgens (53,3) 2e oprit parkeerplaats RA ri “ravel 5”, en TKR RA ri “ravel 5”, waarna bocht naar links (53,5)
- 53,9: rechts aanhouden: betonnen pad
- 56,6: onder en over spoorbrug; ri Comblain au Pont
- 58,1: sluisje over; informatiepaneel over Ourthe in de 19e eeuw
- 59,3: rechts aanhouden; bruggetjes onderdoor
- 60 : spoorbrug over, waarna zeer steil (!) kort afdalen en (slecht zicht!) LA brug onderdoor
- 62 : Na station “Rivage”, vóór helling, RA Rue du Barrage
- 62,3: TKR scherp RA, de brug over, naar de andere oever, woonstraat in
- 62,6: KRP RA ri Hamoir, maar direct na het spoor LA het betonnen pad op (“ravel”) (dus niet de brug over)
- 64,2: RA de brug (“Grottes”) over, en direct LA hoofdweg
- 64,8: bij stenen kunstwerk links: hoofdweg verlaten en pad links van de weg nemen (gevaar: slecht zicht op tegemoet komend verkeer van hoofdweg)
- 66,6: Brug onderdoor. Een kilometer verder is het pad voor fietsers een graspad. Daarom eindigt voor mij hier, bij de brug in Comblain la Tour, het Ourthepad als fietspad. Voor een overstap naar de “Rivierenroute” zie hierboven.

Terugweg (bijna dezelfde weg als heenweg)

- 0,0: onder brug door in Comblain la Tour (stroomafwaarts)
- 2,5: hoofdweg
- 2,9: RA brug (“Grottes”) over, en direct LA; hierna iets verderop links aanhoudend het betonnen pad op
- 4,2: einde pad RA spoor over en direct LA ri Esneux (Rue de Liotte)
- 4,4: brug over, en direct, vóór helling, LA (dus geel-blauwe tekens volgen) naar oever en naar rechts oever volgen
- 4,7: TKR: LA, langs station “Rivage” (hierna tot 7,4 km terugweg iets anders dan heenweg)
- 7,2: in bebouwde kom even de hoofdweg volgen; direct hierna LA ri Esneux; alleen de eerste brug over, en direct hierna RA steil langzaam(!) omlaag (let op richel onderaan)
- 9,0: informatiepaneel en sluisje over
- 10,3: vóór spoorbug LA ri Esneux, spoorbrug over
- 13,6: bocht naar rechts: parkeerplaats; direct hierna 1e afrit: LA; TKR (winkeltjes en terrasjes): LA Ourthe vervolgen naar de stoplichten: RD oversteken (14 km). Wie wil afsteken, neemt bij stoplichten RA de hoofdweg ri Tilff (met een korte klim).
- 19: over het bruggetje naar linker kant, en vervolgens RA; hierna linker onderdoorgang nemen en RD (dorp Hony); na straat met bomen schuin RD (Rue du Canal)
- 22,2: (Méry) na grasplein met bomen en restaurant: schuin RD fietspad.
- 25: Ourthebrug Tilff: Wie hier even van het fietspad af wil voor een terrasje, neemt het paadje omhoog, gaat vervolgens de brug over, en rechtsaf naar het gezellige centrum met terrasjes. Zo niet, dan fiets je RD onder de brug door.
- 29,5: bebouwde kom (Angleur).
- 30,5: sluisje Ourthekanaal over, en direct LA
- 31,5: weg oversteken en pad aan overkant vervolgen
- 33,5: na blauwe brug: monding in Maas; einde Ourthepad; (voor trein Maastricht: zie boven) achtereenvolgens: druk kruispunt niet oversteken, maar RA te voet over stoep van Ourthebrug; einde brug LA over zebrapad, meteen RD (rechts naast de trappen) over pad, afdalend onder brug door, een beetje rechts aanhouden; al gauw (34) LA brug over; even rechtdoor naar de Maasoever en rechts afbuigend verder

Voor de volgende vier kilometer geldt: ? houd zoveel mogelijk de waterkant aan; ? pad wisselt rode stenen af met (gladde) keitjes ? ga steeds onder bruggen door

- 34,5: om wit gebouwtje heen, en terug naar waterkant
- 38: - TKR brug, stoplichten: Ga LA, terwijl je op stoep met rode stenen blijft.- Bijna einde brug: Waar rode stenen eindigen, met een scherpe boog naar links over voet-/fietsbrug onder betonnen brug door.
- 39,5: begin Albertkanaal. Maas gaat meer rechts.
- 41: na opgelegde boten terug naar waterkant
- 42,3: stukje onverhard; direct hierna terug naar waterkant; verbodsbord: ga om fabriek heen, en daarna terug naar waterkant
- 47,5: (weer een) brug: RD bordje “Canal, Ravel 1 bis” (niet “Meuse, Ravel 1”)
- 49,8: hierop volgende brug over; andere waterkant verder (“Ravel 1 bis”) (advies: hoofweg nemen)
- 51,2: langs sluishuisje, via rotonde LA terug naar waterkant, onder spoor door
- 56,8: einde vrijliggend fietspad, daarna informatiebord Ravel
- 58,4: LA brug over van Sluis van Lanaye (Ternaaien), en direct RA Rue Collinette
- (58,7: bordje "ravel" negeren: wordt namelijk onverhard)
- 63: stoplichten: RD onder brug door
- 63,7: stoplichten: LA weg oversteken, bordje richting Servaasbrug; voor restaurant RA: Het Bat
- 64: RA Servaasbrug over, en RD tot TKR: station (66 km)

Andere routes in de buurt van Maastricht

41 km

De fietsroute begint in Linne, een kerkdorp in Midden-Limburg. Deze plaats is een van de oudste parochies uit de regio doordat zij in 1057 al een eigen kerk had. D…

Startplaats: Linne, Limburg (NL) | knooppuntroute

36 km

Een niet al te lange route die start in Montfort, een plaats die in de 13 e eeuw stadsrechten kreeg, in dezelfde periode dat het imposante Kasteel van Montfort we…

Startplaats: Montfort, Limburg (NL) | knooppuntroute

26 km

Een heuvelachtige route in de buurt van Heerlen, startend bij Voerendaal. Tijdens deze tocht wordt er veel geklommen - sterke kuiten óf een e-bike zijn dus geen ov…

Startplaats: Voerendaal, Limburg (NL) | knooppuntroute

36 km

Deze fietsroute brengt je door Nationaal Park De Maasduinen. Dit bos- en heidegebied ligt op een zandrug dicht tegen de Duitse grens aan. De Maasduinen zijn ontsta…

Startplaats: Well, Limburg (NL) | knooppuntroute

55 km

Bij Maasbracht, op de grens van Nederland en België, kunt u erg leuk fietsen. Aan de overkant van de Maas is België, maar met deze route zult u in Nederland blijve…