Nieuws

Winnaars Fiets van het Jaar 2017

maandag 3 april, 2017

Vanmorgen heeft de RAI Vereniging de winnaars van de verkiezingen Fiets van het Jaar 2017, E-bike van het Jaar 2017 en Speed e-bike (speed pedelec) van het Jaar 2017 bekendgemaakt. Fiets van het Jaar 2017 werd de Sensa Superlite Disc, de Giant Prime E+2 is E-bike van het Jaar en de Trek Super Commuter+ 8S is Speed pedelec van het Jaar.

De verkiezing ‘Fiets van het Jaar’ wordt georganiseerd door RAI Vereniging en vond dit jaar voor de 30ste keer plaats. Aan de verkiezing deden negen fietsen, achttien e-bikes en vier speed pedelecs uit de collecties 2017 mee. De fietsen zijn door een merkonafhankelijke vakjury kritisch bekeken, beoordeeld én in de praktijk getest.

Fiets van het Jaar

“Waanzinnige rij-eigenschappen’, zo kwalificeert de jury de Sensa Superlite Disc. De fiets is goed in balans, licht en met een geschikte stijfheid van het frame waardoor er enorm veel gang in de fiets te krijgen is. De fiets is uitgevoerd met een full carbon voorvork, tapered balhoofdpijp en schijfremmen. Noemenswaardig is ook de kwaliteit van de afmontage en de strakke afwerking. Verder is de prijs-kwaliteitsverhouding goed, vindt de jury. De Superlite Disc is een fiets voor actieve mensen die een lichte fiets zoeken.

E-bike van het Jaar

Over de Giant Prime E+2 zegt de jury: “Hele plaatje klopt, eigentijds ontwerp, aandacht voor veiligheid en perfecte rijeigenschappen. De Giant Prime E+2 heeft een krachtige motor waarbij de ondersteuning natuurlijk aanvoelt. Bijzonder is de verlichting die geïntegreerd is in het frame en het dagrijlicht. Deze Prime is afgemonteerd met een sportief aluminium frame en de bijbehorende sportieve zithouding."

Speed pedelec van het Jaar

De jury is zeer onder de indruk van de Trek Super Commuter 8+. Deze speed pedelec blinkt uit in rijervaring, zowel op hoge als op lagere snelheid. Het frame is stijf, wat zorgt voor een stabiele wegligging - prettig voor de snelheden van een speed pedelec. Ook noemt de jury het design van deze speed pedelec: de motor is op een stijlvolle wijze geïntegreerd in het frame en alle kabels lopen mooi door het frame zonder dat ze liggen te rammelen. De standaard gemonteerde ‘kettinggeleider’ zorgt ervoor dat de ketting nooit van het voorblad loopt. Verder vallen de details op: de bovenbuis waaraan makkelijk een beugelslot kan worden bevestigd, en de laadpoort van de Bosch Powerpack500 die ervoor zorgt dat de stekker automatisch in de juiste positie draait bij het insteken.

Bron: RAI Vereniging


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Straks met onweer op de fiets? 5 goede tips om de bliksem te overleven!

Bliksem is één van de gevaarlijkste weersverschijnselen. Gemiddeld zijn er ongeveer 30 dagen per jaar met onweer in ons land. Het gevaar om zelf door de bliksem getroffen te w…

Nieuws

Hoe houdt u de accu van uw elektrische fiets gezond?

Het opladen van een elektrische fiets lijkt simpel, maar toch zijn er een aantal zaken waarmee u rekening kunt houden om de levensduur van uw accu te vergroten. Fietsen.123 geeft een aantal…

Nieuws

Fiets in de trein: zo zit het

Als je je fiets mee wilt nemen in de trein, kun je weleens bedrogen uitkomen: de fiets mag namelijk niet altijd mee. Dit zijn de do's en dont's voor de fiets in de trein. Met de fiets in de…

Nieuws

Meer dan de helft van de Britten vindt de wegen te gevaarlijk om te fietsen

Dit blijkt uit een onderzoek van de BBC onder ruim 3000 volwassenen in het Verenigd Koninkrijk. Vooral mensen boven 65 jaar vinden de wegen voor fietsers te riskant. 61 procent van de onder…

Nieuws

De fiets als sieraad in de woonkamer? Zeven goede ideeën

Echte fietsliefhebbers zullen er geen probleem mee hebben om hun fiets in de woonkamer te stallen. Tegenwoordig zijn er mooie manieren om de fiets op een stijlvolle manier op te bergen in d…