Logo Fietsen123

Nieuws

Welk soort plooifietser bent U?

Tuesday 10 March, 2009

Met de plooifiets kun je werk en lichaamsbeweging goed combineren. Aldus schrijft Annick Roetynck in het nieuwste nummer van het Vlaams Magazine 'Op Weg'. Ze testte de vouwfiets Dahon Ciao, de Fiets van het Jaar in 2006. En deed een ontdekking. Twee soortenZe ontdekte namelijk, dat er eigenlijk 'twee soorten plooifietsers bestaan. Voor de ene groep is de co-modaliteit belangrijker dan het fietsen. Zij nemen de fiets vaak mee in trein, metro, tram of bus. Daarom moet hij zo snel en zo compact mogelijk op te vouwen zijn. Zij fietsen slechts korte afstanden, meestal op een fiets zonder versnelling, omdat een versnelling de fiets zwaarder en kwetsbaarder maakt. Voor de andere groep fietsers staat het fietsen voorop. Ze kopen vaak een plooifiets omdat ze thuis weinig plaats hebben. Ze gebruiken de fiets om naar hun werk te rijden, boodschappen te doen en op café, naar de film of naar de sportclub te gaan. Rijden is belangrijker dan plooien en zij kiezen veeleer een model met versnellingen en een luxueuzer uitrusting voor meer fietscomfort'.

Lekker trappenAnnick zelf behoort tot de tweede groep en stelt daarom de CIAO van het Taiwanese merk Dahon zo op prijs. 'Opgevouwen is hij niet echt compact en licht, maar voor mij hoeft dat niet per sé. Ik moet hem enkel op de trein en op mijn vergaderplaatsen (vooral in Gent en Brussel) kwijt kunnen en dat is geen probleem. Bovendien draag ik hem alleen op korte afstanden: in stations en de vijf traptreden op naar mijn huis. En bovenal wil ik een fiets, die lekker trapt'.

MassafietstoerismeOp Weg bevat meer mooie artikelen. Annie Thijs schrijft een artikel over 'Le Luberon en Velo' oftewel bergfietsen in het hartje van de Franse Provence. Guy Raskin geeft als fietstip een route 'langs rivieren en abdijen'. Dat wil zeggen langs de rivieren Molignée en Burnot tussen Namen en Dinant. In zijn column geeft hij de beperkingen van het fietsknooppuntennetwerk aan. 'Op de fietsroutenetwerken ben ik uitgekeken. In het weekend heerst er een onaangename drukte. Kleine rustieke terrasjes zijn nu ingericht op het massafietstoerisme en barstensvol. Het is aanschuiven en wachten. Langs de kanalen en in de Kempen kan je zelfs file-fietsen, wegduiken voor de aanstormende snelheidsduivels incluis'. Hij zoekt daarom rustiger en avontuurlijker fietsstreken op.

ThalysDaarbij neemt hij ook vaak de trein. Zo blijkt uit zijn andere artikel, waarin hij schrijft over 'Goedkope treinreizen met en zonder de fiets'. Een verantwoordelijke van de Thalys zou zelfs beweerd hebben, dat deze snelheidstrein 'over een bagageruimte beschikt met spanriemen, die veilig stallen van fietsen mogelijk maakt. Op het internet is hierover niets te vinden'.  Volgens de ECF - de Europese koepelorganisatie van fietsersbonden - is het veel erger en mogen in de Thalys alleen verpakte vouwfietsen meegenomen worden.