Logo Fietsen123

Nieuws

Weinig fiets in tweede formateursnota

Saturday 11 August, 2007

De Fietsersbond Vlaanderen ziet weinig 'fiets' terug in de tweede formateursnota, die recent is verschenen. Er is zelfs sprake van een achteruitgang ten opzichte van de eerste versie. Vager kan nietDe Fietsersbond schrijft: "Daar waar in de eerste nota stond dat het ‘autogebruik in het woon-werkverkeer met 10% dient te dalen’, klinkt het in de geamendeerde versie dat er ‘wordt gestreefd naar een ambitieuze vermindering van het autogebruik in het woon-werkverkeer’. Vager kan niet natuurlijk. En was het nu net niet de kritiek van een aantal onderhandelaars dat de eerste nota bijzonder vaag was?"

Woon-werkverkeerDe Fietsersbond vervolgt in haar commentaar: "Ook het ‘opstellen, uitvoeren en opvolgen van bedrijfsvervoerplannen’ werd geschrapt. Bovendien wordt ook in het hoofdstuk ‘groene fiscaliteit’ het mobiliteitsgedrag en de keuze van vervoermiddel angstvallig vermeden. Uit deze geamendeerde versie blijkt derhalve dat de volgende regering geen proactief beleid wenst te voeren met het oog op een modal shift inzake vervoerswijze in het woon-werkverkeer. En dat er in hoofde van de onderhandelaars weinig inzicht is in de rol die een hoger fietsgebruik kan spelen om het hoofd te bieden aan de files en de onbereikbaarheid van het bedrijfsleven". 

CO2 uitstootDe Fietsersbond wijkst er ook op, dat "een hoger fietsgebruik een bijdrage kan leveren aan een relevante daling van de CO2-uitstoot. Het fietsgebruik in het woon-werkverkeer bedroeg 12,1 % voor Vlaanderen (cijfers 2005). Dit cijfer kan uiteraard flink toenemen, als de komende regering hiertoe een actief stimuleringsbeleid wenst te voeren".   

FietsdiefstalDe Fietsersbond constateert ook op andere fiets-terreinen leemtes. "Daarnaast wordt ook in deze nota met geen woord gerept over fietsdiefstal. Nochtans wordt net deze criminaliteit door de burgers nog steeds bovenaan het prioriteitenlijstje gezet. Ook product- en verkeersveiligheidsnormen voor fietsen blijven nog steeds een ‘non issue’ voor de onderhandelaars. Erger nog, inzake verkeersveiligheid zitten fietsers zelfs niet meer bij de risicogroepen".