Logo Fietsen123

Nieuws

Vijf vouwfietsen getest

Thursday 8 November, 2007

Een wielrenner, een vouwfietsgebruiker en een fietsenmaker hebben voor TROS-Radar vijf vouwfietsen getest. Met de heel dure Brompton Regis (€ 998,-) met het cijfer 7,6 als winnaar (foto hiernaast). De goedkoopste vouwfiets, de Limit Cityhopper, is vierde, kost slechts 99,-- euro en krijgt het cijfer  6,2. Onvoldoende (5,8) krijgt de kleinste vouwfiets, de A-bike, die 200 euro kost. Voor de Consumentenbond hebben 5 proefpersonen twee vouwfietsen getest: de Strida en de A-bike. Ze vinden, dat de fietsen niet precies doen wat de fabrikant belooft. Elk onderdeel cijferWielrenner Michael Vingerling is 8-vouding jeugdkampioen wielrennen en testte voor TROS-Radar het stuurgedrag, de remmen en de snelheid van de vijf vouwfietsen. Fietsenmaker Rob van Oosterhout onderzocht de hoeveelheid onderdelen, de veiligheid en de stevigheid en Marinus-Jan Veltman, fervent vouwfietser en treinreiziger, keek naar de de vouwbaarheid en het draaggemak tijdens de test. Deze 3 testpersonen gaven voor elk onderdeel een cijfer, en dit is hun conclusie.

Plaats 1 t/m 5Op de 5e plaats komt: de kleinste vouwfiets: de A-bike. Hij krijgt een 5,8 en kost 299 euro. Veel geld voor een, volgens de drie testpersonen, onstabiele en gevaarlijke fiets. Maar licht is hij wel! Limitcityhopper_1Op de 4e plaats staat de goedkoopste van de vijf, de Limit Cityhopper met een 6,2 (zie hiernaast). Hij fietst goed maar hij is zwaar en pas op de vingers bij het vouwen van de fiets! De fiets is de goedkoopste en kost slechts € 99,--. De 3e plaats is voor de Strida 5. Een zeven voor deze fiets van bijna 500 euro. Hij heeft een mooi design maar onderdelen als een versnelling, bagagedrager en een standaard ontbreken. De een na beste plaats is voor de Dahon Vitesse D3. Hij krijgt een 7,3 en kost 489 euro. De testers vinden deze fiets makkelijk en veilig in te vouwen. De versnellingen werken goed waardoor hij makkelijk op snelheid komt.En de vouwfiets met het hoogste cijfer, een 7,6, is de Bromptom Regis. Het is wel de duurste van de vijf: bijna 1000 euro. Maar het is een zeer complete fiets met een goede kwaliteit onderdelen. En de fiets is op te vouwen tot een klein en compact pakket.

Gezamenlijke uitkomst:Hierna publiceren we de totaaluitkomst van de test van Radar met het cijfer en de adviesprijs:Dahonvitessed3Brompton Regis: 7,6    € 998Dahon Vitesse D3: 7,3    € 489 (zie foto hiernaast)Strida: 7,0    € 498Limit Cityhopper Halfords: 6,2    €  99A-Bike: 5,8    € 299

Consumentenbond: twee vouwfietsenVoor de Consumentenbond testten 5 proefpersonen in 'een eerste indruk' twee vouwfietsen: de Strida (€ 500) en de A-bike (€ 300). Ze vonden, dat de fietsen niet precies doen wat de fabrikant belooft. We citeren de Consumentengids van november 2007.

StridasmallOordeel Strida: redelijkDe fabrikant claimt dat de fiets binnen 10 seconden in en uit te vouwen is. In de praktijk duurt dit wat langer. Hij fietst comfortabel, maar je moet geconcentreerd blijven, want het stuur maakt soms onverwachte bewegingen. Ingeklapt kan de fiets rollend verplaatst worden, maar hij blijft nog vrij lang. Dit is onhandig op een druk station en in de trein.

Abike Oordeel A-bike: matigDit is een bijzonder klein opvouwbaar en licht (5,8 kg) fietsje. Makkelijk mee te nemen in trein en auto, maar een afstand van meer dan twee kilometer is op deze fiets geen pretje. Anders dan de fabrikant beweert, rijdt de A-bike niet als een gewone fiets. Om vooruit te komen moet je sneller trappen, het zadel zit niet comfortabel en hij fietst niet stabiel: het is erg lastig om in een rechte lijn te fietsen.

Links* Volledige beoordeling Test-TROS-Radar* Testen van fietsen