Logo Fietsen123

Nieuws

Fietssnelwegen: nog veel te verbeteren

Monday 19 April, 2010

De gedachte achter fietssnelwegen is goed, maar aan de uitvoering valt nog veel te verbeteren. Dat is de conclusie, die de ANWB trekt uit een recent onderzoek van vier van deze snelfietsroutes.

Vaker op de fiets

Doel van de fietssnelwegen is om de automobilist vaker op de fiets te krijgen door een aantrekkelijk en snel fietsalternatief aan te bieden. De Nederlandse overheid begon daarom samen met de Fietsersbond het project Fiets Filevrij. Negen snelfietsroutes werden uitgezet. Vorig jaar werd bekend gemaakt, dat de overheid nog eens € 31 miljoen euro beschikbaar stelt voor fietssnelwegen.

Criteria

In het ANWB-Magazine 'de Kampioen' van deze maand worden vier van de bestaande snelfietsroutes getest. Aan de hand van zes criteria, namelijk sociale veiligheid en goede verlichting, een breed fietspad, glas asfalt zonder scheuren, vlotte doorstroming met voorrang en ongelijkvloerse kruisingen, goede bewegwijzering en een vrijliggend fietspad.

Het beste

Het resultaat valt niet mee. Om te beginnen worden de fietssnelroutes nergens als zodanig aangegeven. De snelfietsroute Rotterdam-Delft scoort van de vier het beste. 'De route voert voor het grootste gedeelte over een vrijliggend fietspad langs het riviertje de Schie: telkens rechtdoor. Ook een pluspunt: nergens een stoplicht. Toch gaat de route twee keer door een dorpskern, waar je op de rijbaan moet fietsen. Niet zo prettig in de spits. Op deze route troffen we ook de enige snelheidsdrempel op een fietspad (!) aan'.

Even goed

De snelfietsroutes Breukelen-Utrecht en Zoetermeer-Den Haag' scoren ongeveer even goed. De ervaringen met de route Breukelen-Utrecht  komen ongeveer overeen met die van een test door het Reformatorisch Dagblad, eind vorig jaar: een deel moet men fietsen op een fietspad, waar ook auto's mogen komen, een verwarrende bewegwijzering enz. 'Ook op de route Zoetermeer-Den Haag was de kwaliteit van de fietspaden wisselend. Net als in Utrecht beginnen zodra je de stad binnenrijdt de stoplichten. In Den Haag gaat de route over de lange Binckhorstlaan: lekker rechtdoor, maar de stoplichten en wisselende voorrangssituaties zorgen voor oponthoud, net als op de Amsterdamsestraatweg op de route Breukelen-Utrecht. Veel fietsers negeren die stoplichten dan ook'.

Minste

De route Apeldoorn-Deventer krijgt in de praktijktest de minste punten. 'Zowel in Apeldoorn als in het tussengelegen Twello gaat de route door woonerven. Die zijn dan wel autoluw, maar je fietst wel over straatstenen en verkeersdrempels. Ook is de route nauwelijks bewegwijzerd.'

Veel te verbeteren

De Kampioen besluit daarom haar test met de conclusie, dat 'de gedachte achter de fietssnelwegen goed is, maar dat aan de uitvoering nog veel te verbeteren valt. De verbindingen voldoen nu niet aan de wensen van de forens. Pas als dat zo ver is krijg je meer mensen op de fiets'.

Links

* Snel fietsen op fietssnelwegen blijft lastig
* Een overzicht van de snelfietsroutes