Logo Fietsen123

Nieuws

Spike rekent af met de herenfiets

Friday 30 March, 2007

Het is een rommelig, 19e eeuws product. En waar is die stang toch eigenlijk goed voor? Wat industrieel ontwerper Albert-Jan van Dijk betreft was de fiets dringend toe aan een extreme make-over. Hij ontwierp de Spike (een combinatie van Sport en Bike), een strak vormgegeven, degelijke, maar toch sportieve fiets. En hij won er in Taiwan een internationale prijs mee. Saskia Wijdoogen bericht erover in BN-De Stem. Else Loof maakte de foto. We citeren. Beste uit 750 De prijsvraag was uitgeschreven door het ministerie van Economische Zaken in Taiwan. Om de creatieve processen in de fietsindustrie op gang te houden, kunnen ontwerpers ieder jaar hun idee van 'de fiets' inzenden. Dit jaar werd het ontwerp van Van Dijk als beste gekozen uit 750 inzendingen. Afgelopen weekend nam hij zijn prijs (een bedrag van 9000 euro) in ontvangst op de grootste fietsbeurs ter wereld, in Taipei. De Spike is wat Van Dijk betreft een sterk verbeterde versie van de stadsfiets. "Als je de fiets door je oogharen bekijkt, zie je een raar, 19e eeuws product. De hoofdlijnen zijn altijd hetzelfde gebleven."

Weg met de stangOm dat te veranderen, rekende Van Dijk ten eerste af met het verschil tussen de heren- en damesfiets. "Er is geen enkele reden voor die stang te bedenken. Waarom zouden mannen zo moeilijk doen met opstappen?" Verder liet hij alle 'rommelige details verdwijnen. Aan zijn Spike is geen draadje, schroefje of moertje te vinden. De verlichting is weggewerkt, de aandrijving zit ín het frame en zelfs de fietspomp is verstopt in de buis onder het zadel. "Ik heb het altijd zo raar gevonden dat de fiets zo'n rommelig product is. Met al die schroeven en draden aan de buitenkant. Als je een auto zo afwerkt, zou niemand het pikken."

Belangrijk vervoermiddelWat Van Dijk betreft kan de fiets nieuwe stijl nog jaren mee. "Het is een belangrijk vervoermiddel, ook met het oog op het milieu. Dé manier om je in een stad te bewegen." Zelf gaat Van Dijk iedere dag op de fiets naar zijn werk. Voor de deur van zijn ontwerpstudio in de Charles Petitweg staat een oerdegelijke (dames-) Kronan geparkeerd, de moderne variant op de Zweedse legerfiets. Met mandje en twee zitjes, om zijn dochters naar school te brengen (zie foto). Thuis heeft de ontwerper nog twee Amerikaanse sportfietsen staan. Maar het allerliefst zou hij natuurlijk een stukje rijden op zijn eigen Spike. Voor de prijsuitreiking werd een schaalmodel op ware grootte gemaakt, en Van Dijk heeft er een klein rondje op kunnen fietsen.

In productie?Maar of zijn stalen ros ooit in productie wordt genomen, is nog maar de vraag. "Dat wil iedereen weten, of de fiets er echt komt. Maar dat is niet het idee van de wedstrijd. Het is net als met auto's: fabrikanten maken ook de meest futuristische modellen om ideeën te ontwikkelen en dingen uit te proberen." Neemt niet weg dat Van Dijk zijn Spike best in de winkel zou willen zien. Het schaalmodel is op toernee door China en de ontwerper hoopt dat er een fabrikant is die de Spike ziet zitten. "Misschien kunnen ze hem gebruiken als fiets voor het Olympisch dorp. Dat zou mooi zijn, iedereen op de Spike."

Link* Fietsmerken