Logo Fietsen123

Nieuws

Scooters vormen aanzienlijk risico voor fietsers

Monday 29 August, 2011

De scooter vormt een aanzienlijk risico voor fietsers. Dat valt af te leiden uit cijfers van de stichting Consument en Veiligheid. Die constateert dat het aantal ongevallen met scooters de laatste jaren fors is toegenomen.

Het aantal verkeersongevallen met scooters is in de periode 2005 tot en met 2009 gestegen met 87 procent. Bij 88 procent van de ongevallen is de bestuurder of een mede passagier slachtoffer. Anders zijn dat fietsers en in een enkel geval een voetganger. Het meest ernstig zijn botsingen (23 procent) met personenauto's en het vaakst (44 procent) wordt het letsel veroorzaakt door een eenzijdig ongeval, zoals een val van de scooter en door het kantelen met de scooter.

Van de 9.800 slachtoffers, die jaarlijks in 2005-2009 op een SEH afdeling van een ziekenhuis zijn behandeld, is 15% (1.400) in het ziekenhuis opgenomen. Bij 520 slachtoffers is jaarlijks sprake van hoofd- en nekletsel en in 120 gevallen van ernstig hersenletsel. Het aantal slachtoffers dat na binnenkomst op de SEH afdeling overlijdt, is in deze periode 16 geweest. In bijna alle gevallen is bij deze dodelijke slachtoffers hersenletsel geconstateerd. De meeste slachtoffers zijn vrij jong, in de leeftijdsfase 15-19 jaar.

Volgens gegevens van BOVAG en RAI blijkt dat er in 2009 ruim 95.000 scooters zijn verkocht. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2005. Vooral de verkoop van zogenoemde snor (retro)scooters, waarmee op het fietspad en zonder helm mag worden gereden, is enorm gestegen.

Consument en Veiligheid wil bestuurders van elektrische scooters en snor(retro)scooters op vrijwillige basis een helm laten dragen.

Lees ook:
* OV-Fiets verhuurt nu ook elektrische scooters
* Snorfiets op rijbaan