Logo Fietsen123

Nieuws

Rel rond fietsende stewardess

Friday 7 October, 2005

In België is een heuse (pers-)rel rond SNBA-stewardess Annick Vande Kerckhove uitgebroken. Volgens de Fietsersbond heeft ze vorige week 'een zware blaam gekregen' van haar werkgever. Reden: ze gaat steeds met de fiets naar het luchthavengebouw in Zaventem. De SN Brussels Airlines reageert getergd in een tegenpersbericht. Ze hebben volstrekt niets tegen fietsende stewardessen. Integendeel!

Niet ter discussie staat, dat de stewardess de 'blaam heeft gekregen'. SNBA meldt zelfs, dat dit gebeurde 'na herhaaldelijke mondelinge plus schriftelijke opmerkingen en evaluatiegesprekken'. Maar daarna gaan de wegen mijlenver uit elkaar.

Bezweet en verfrommeld

De Fietsersbond noemt in haar persbericht twee argumenten van SNBA, die 'niet alleen ongehoord' zijn, maar 'bovendien alle ratio missen'. We citeren de bond:

*) De stewardess is steeds bezweet', aldus SNBA. 'Onzin', roept de Fietsersbond, 'want Annick Vande Kerckhove moet niet eens 1 kilometer fietsen naar het werk. Bovendien gaat dat bergaf richting werk. Hoe je daar bezweet van kan geraken, is voor ons een groot raadsel. Voor wie van verder moet komen fietsen, is het uiteraard de verantwoordelijkheid van de werkgever om een douche te installeren op het bedrijf (die ongetwijfeld nu al voorhanden is in het luchthavengebouw)'.

*) 'Haar uniform is altijd verfrommeld', aldus SNBA. Commentaar van de Fietsersbond: 'Kan best zijn, maar dan mogen stewardessen ook niet meer met de wagen of het openbaar vervoer komen. En als dat hét argument is, dan zorgen slimme werkgevers voor kleedruimtes en kleedkastjes, zodat alle werknemers de mogelijkheid hebben hun uniform op het werk aan te trekken'.

De Fietsersbond heeft Annick inmiddels een gratis lidmaatschap aangeboden.

Zes voorbeelden van fietsvriendelijkheid

Het persbericht van SNBA ontkent ten stelligste, dat de blaam iets met 'fietsen naar je werk' te maken heeft. Waarom dan wel kan niet verteld worden. 'We treden uit respect voor de privacy van onze werknemers niet in detail'. Waarna zes voorbeelden gegeven worden van de fietsvriendelijkheid van het bedrijf. We citeren:

*) Personeelsleden van SN komen al sinds jaar en dag met de fiets werken en nemen hun fietsen zelfs regelmatig mee op het vliegtuig als ze in het buitenland overnachten.

*) Werknemers die regelmatig aan triatlons deelnemen fietsen in de zomer naar Zaventem.

*) In de parkeergarage werd een fietsrek geplaatst en fietsers en motorrijders krijgen op verzoek een kleedkastje in het SN gebouw.

*) SN heeft speciale fietstruitjes en fietsbroeken laten maken op verzoek van haar werknemers die fietsen.

*) In een buitenlands hotel waar de bemanningsleden soms anderhalve dag verblijven worden dankzij de bemiddeling van SN gratis fietsen ter beschikking gesteld aan de SN crew.

*) Binnen het Maintenance Department van SN is een fietsclub actief.

SN Brussels Airlines besluit met het credo: 'SN is steeds bereid om te luisteren naar voorstellen van fietsende werknemers en zal in de mate van het mogelijke ook rekening houden met deze ideeën'. Waarvan acte.