Logo Fietsen123

Nieuws

Proef met zonne-energie uit fietspad

Tuesday 10 November, 2009

Er ligt 135.470 kilometer aan wegen in Nederland. Daar valt veel zonlicht op. Meer dan genoeg zelfs om alle auto's die erop rijden te kunnen aandrijven met elektriciteit uit zonne-energie. Maar die enorme potentiële energievoorraad wordt niet benut. Zonde, vindt TNO, Het wil daarom een wegdek met geïntegreerde zonnecellen ontwikkelen. TNO wil met haar partners binnen twee tot drie jaar de eerste werkende toepassing realiseren en zoekt onder meer proeflocaties in de vorm van fiets- en voetpaden. Zon-e-wegEnergie winnen uit wegdek is niet nieuw. Op sommige plaatsen wordt al warmte uit asfalt gewonnen. Maar dankzij de snelle ontwikkelingen in zonnecellen, prefab-wegen en elektrische voertuigen is er inmiddels veel meer mogelijk. Die mogelijkheden wil TNO combineren tot één duurzame mobiliteitsoplossing: de zon-e-weg.

Meer mogelijkDe zon-e-weg ziet er anders uit dan de wegen die we kennen. In de weg zijn zonnecellen geïntegreerd, die zonlicht opvangen en omzetten in elektriciteit. De toplaag van de zon-e-weg is dan ook transparant. Daarmee krijgt het gebruik van nieuwe materialen in de wegenbouw een impuls, net als de industrialisatie van het wegenbouwproces. En daaruit ontstaan weer kansen om ook andere functies eenvoudig in het wegdek te integreren. Dat kan bijvoorbeeld gaan om sensoren en LED's voor verlichting of wegbelijning. Ook deze functies kunnen worden gevoed met de elektriciteit die de zonnecellen in de weg produceren. De overdracht van de opgewekte energie naar voertuigen zal in eerste instantie waarschijnlijk verlopen via oplaadpalen. Maar voor de toekomst denkt TNO ook aan draadloze energie-overdracht, zoals dat ook bij elektrische tandenborstels plaatsvindt.

RouteHet initiatief startte begin 2009. Vanaf het begin is Rijkswaterstaat erbij betrokken via het programma 'Wegen naar de toekomst'. Om het concept te realiseren is TNO met een aantal mogelijke industriële partners in gesprek. Dat gaat om partijen als wegenbouwers en zonnecellenfabrikanten. Daarnaast levert de TU Delft fundamentele kennis op verschillende onderdelen en heeft een aantal gemeenten belangstelling om een impuls te geven aan duurzame infrastructuur, zoals Rotterdam via de Rotterdam Climate Campus. TNO wil met haar partners binnen twee tot drie jaar de eerste werkende toepassing realiseren en zoekt onder meer proeflocaties in de vorm van fiets en voetpaden.