Logo Fietsen123

Nieuws

Prijzenslag bij koop fiets

Saturday 25 March, 2006

'Halfords zet de fietswereld op zijn kop'. Aldus de advertenties en artikelen, die de afgelopen dagen in verschillende media verschenen. Ze kondigen aan, dat deze bekende winkelketen vanaf heden een A-merk-fiets, namelijk Union, in haar meer dan 140 winkels in Nederland en België verkoopt. Tegen scherp concurrerende prijzen. Dit tot woede van de andere merkfietsfabrikanten, die hun dominante marktpositie willen behouden.

Union Unica

Halfords biedt een nieuw model, de Union Unica, met veel extra's, aan voor de aantrekkelijke prijs van € 499,-- 'Een vergelijkbaar model bij de vakhandel kost circa € 750,--' , aldus de advertentie (zie boven). Blijkens artikelen in het Algemeen Dagblad en De Telegraaf is met name Accell (producent van onder meer Batavus, Sparta en Koga Miyata en hoofdrolspeler op de Nederlandse markt ) 'not amused' over deze actie van Halfords. René Takens, bestuursvoorzitter, ergert zich met name aan beweringen over kunstmatige hoge prijzen en hoge winstmarges in De Telegraaf, die hij 'niet waar' en 'onzin' noemt. Ook Biretco (van o.a. Profile 'de Fietsspecialist' en 'Fietswereld') bestrijdt dit. Accell zegt desondanks geen juridische stappen te zullen ondernemen. Takens: 'De consument zal uiteindelijk wel bepalen, of het een succes wordt". Biretco wil wel de rechter te hulp roepen en heeft Halfords inmiddels een sommatie gestuurd om onmiddellijk met de advertentie te stoppen.

Opkrikken van prijzen

In het AD bevestigt econoom Laurens Sloot van de Erasmus Universiteit in Rotterdam echter nog eens de beweringen over kunstmatig hoge prijzen. "Als ik die cijfers van de vakhandel zie, riekt dat wel naar prijsopdrijving'. Hij wijst erop, dat de markt van de fietsen niet groeit. Zo heeft de Accell-groep afgelopen jaar € 15,5 miljoen winst gemaakt. Dat is een stijging van 18% ten opzichte van 2004. Maar dat ging - evenals in 2004 - opnieuw gepaard met een verkoop van minder fietsen. Ook wordt gewezen op de Nma, die Batavus, Giant en Gazelle vorig jaar met in totaal € 26 miljoen beboette vanwege verboden prijsafspraken. De drie, goed voor 75% van de Nederlandse markt, vechten dit nu aan in een bodemprocedure. Laurens Sloot: "Als een fabrikant wil groeien, moet dat normaal gesproken ten koste gaan van de concurrent. Maar in dit geval lijkt er sprake van een stilzwijgende afspraak: "als jij mij niet slaat, sla ik jou niet. En intussen krik je de prijzen samen op".

Nul op rekest

Halfords probeert al jaren A-fietsmerken te verkopen. "Tot nu toe tevergeefs, zegt directeur Paul Burger. "Die paar marktpartijen leveren aan 2.000 fietsenwinkels. En anderen die hun vinger opsteken, krijgen nul op het rekest. Zo schermen ze de markt af". René Takens van Accell bevestigt, dat ze geen Batavus, Sparta of Koga aan de winkelketen willen leveren. "Wij hebben geen producten die geschikt zijn voor verkoop bij Halfords. Al staan daar wel onze Loekie-kinderfietsen en leveren we ook onderdelen".

Prijzenslag

Door het aanbod van de Union-fiets door Halfords is er nu een prijzenoorlog rond merkfietsen uitgebroken. Die nog versterkt wordt door het feit, dat de Halfords-winkels naast de scherpe prijzen allemaal een eigen fietswerkplaats hebben en dezelfde service verlenen als de vakhandel. Vanaf midden april kan men zelfs kiezen uit negen verschillende Union-modellen.

Links

* Fietsmerken

* Halfords

* Fietswinkels

* NMa-dossier fietsfabrikanten

* Artikel De Telegraaf

* Artikel AD