Logo Fietsen123

Nieuws

Onduidelijk waar fietsclaim van Kopenhagen op gebaseerd is

Monday 7 December, 2009

Kopenhagen is de nieuwe nummer één fietsstad van de wereld. Zeggen ze zelf. En 'De Vogelvrije Fietser', het blad van de Nederlandse Fietsersbond, lijkt dat te geloven. Amsterdam ontkent echter. Bram Vingerling van de Online krant De Pers ging daarom op onderzoek uit. Naar de harde cijfers. We citeren zijn bevindingen. ProvocatieAmsterdam is niet alleen de stad van de hoeren en de coffeeshops, maar ook zeker van de fietsers. Provocerend dus, als wethouder Klaus Bondam van Kopenhagen roept dat het fietsimago nu aan zijn stad toebehoort: ‘We zijn Amsterdam voorbij’. De Denen hebben erg hun best gedaan. De afgelopen vijf jaar is er op grote schaal geïnvesteerd in het fietsnet van de stad, die inmiddels meer fietsen telt dan inwoners. En dus presenteert Kopenhagen zich tegenwoordig als ‘The City of Cyclists’. Dat laat Amsterdam niet op zich zitten. Gemeentewoordvoerder Rinske Wieman laat weten dat Amsterdam nog steeds een wereldreputatie heeft op het gebied van fietsen. ‘Om eerlijk te zijn is het nogal onduidelijk waar de Denen zich precies op baseren.’

Feiten Opvallend genoeg weet Kopenhagen niet alleen Amsterdam, maar ook haar eigen inwoners niet te overtuigen. Zo scoort de stad in een enquête op onder andere veiligheid, kwaliteit van fietspaden en parkeergelegenheid een onvoldoende. De vraag waar de Deense claim op is gebaseerd is dus gerechtvaardigd. In elk geval niet op harde feiten. Zo wordt er in Amsterdam voor 38 procent van de verplaatsingen voor de fiets gekozen tegen 37 procent in Kopenhagen. Voor afstanden onder de vijf kilometer ligt dat aantal in Amsterdam zelfs op 61 procent. Amsterdam kent vierhonderd kilometer aan vrijliggende fietspaden, Kopenhagen driehonderdvijftig. En als klap op de vuurpijl wordt er in Amsterdam dagelijks twee miljoen kilometer gefietst, tegen ruim één miljoen in Kopenhagen. De Denen hebben dus wat uit te leggen.

Inventiviteit Lasse Lindholm van de gemeente Kopenhagen wil best even verklaren waarom Kopenhagen zich toch presenteert als de ultieme stad voor fietsers. Volgens hem is inventiviteit het toverwoord. ‘Het beleid is er op afgestemd om de beste fietsstad ter wereld te worden’, zegt Lindholm. ‘En dus leggen we honderden kilometers aan paden aan. We bouwen speciale bruggen voor fietsers. Er is zelfs een groene golf voor fietsers. Zo rijd je zonder ook maar één keer te stoppen voor een verkeerslicht de stad in of uit.’  Het pleit voor Kopenhagen dat er ook in andere delen van de wereld interesse is in zijn aanpak. De Deense methode vindt navolging in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Lindholm: ‘Die Amerikanen waren opgelucht toen ze in Kopenhagen kwamen kijken. Ze waren ook in Amsterdam geweest, maar dat is niet te vergelijken met Amerikaanse steden. Kopenhagen wel, dat was een echte autostad. Wij laten zien hoe je die verandert in een stad voor fietsers.’

Prullenbak Toch is Amsterdam niet onder de indruk. Zeker de verantwoordelijke beleidsbepaler niet. Woordvoerder Wieman vertelt dat wethouder Hans Gerson van Verkeer en Vervoer zich bij een bezoek aan Kopenhagen liet ontvallen dat er ‘af en toe een fietser voorbijkomt.’ Volgens haar berust de Deense aanspraak dan ook deels op gegoochel met cijfers. ‘Het hangt er maar net vanaf wat je meet. Zo streeft Kopenhagen ernaar dat in 2015 50 procent van de inwoners gebruikmaakt van de fiets, maar in het centrum van Amsterdam ligt dat percentage nu al op 75.’ En dus kan de Deense claim de prullenbak in? Wieman: ‘Amsterdam is nummer één.’

Link* Kopenhagen verdringt Amsterdam als fietsstad