Logo Fietsen123

Nieuws

Nieuw fietspad Scheldelaan: flinke verbetering

Saturday 1 December, 2007

Afgelopen donderdag werd het nagelnieuwe fietspad langs de Scheldelaan in de Antwerpse haven officieel ingereden. Het blijkt een flinke verbetering. André Maes bericht ons erover. OpwarmenOp de fiets zaten: Inga Verhaert, bestendig afgevaardigde, Marc Van Peel, schepen voor de haven, Patrick D’haese, algemeen directeur van de Fietsersbond en een resem enthousiaste fietsers. Niettegenstaande het slechte weer werd gefietst tot aan het Havencentrum Lillo. Daar werden de toespraken gehouden en konden de verkleumde fietsers zich opwarmen en genieten van een drankje en een hapje.

Verzakt en gevaarlijkHet oude fietspad aan de rechterkant van de Scheldelaan voldeed al lang niet meer. De wegbedekking met betontegels was op vele plaatsen verzakt en er waren tientallen gevaarlijke in- en uitritten van de bedrijven. De Provincie Antwerpen, het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) en de Fietsersbond namen het initiatief om, in overleg met de Gemeente Reimerswaal, een grensoverschrijdend fietspad uit te tekenen langsheen de Scheldelaan.

Dubbele richting Het dubbelrichtingsfietspad is aangelegd tussen de Scheldelaan en de Scheldedijk, weg van de op- en afritten van bedrijven. Dit betekent een aanzienlijke verbetering van de veiligheid voor de fietser. Ook aan het comfort is gedacht: het wegdek in asfalt zorgt voor een vlotte berijdbaarheid. De Fietsersbond liet zijn meetfiets op het fietspad los en kwam tot de conclusie dat hier het beste resultaat qua comfort tot nu toe werd bereikt.

Aansluiting Nederlands fietspadHet fietspad kadert binnen het Interreg III A - project “Grensoverschrijdend Fietsroutenetwerk”. In dit project nemen o.a. de Stad Antwerpen, het GHA en de gemeente Reimerswaal (NL) deel. De samenwerking met de gemeente Reimerswaal is uniek omdat in het bestek voor het fietspad de aansluiting op het Nederlandse fietspad vervat zit.

CijfersDe cijfers: Het fietspad is 16 km lang en 2,5 m breed. De werken werden uitgevoerd door de nv Heijmans Infra voor een bedrag van 1.478.632 euro. Het GHA kreeg een Europese toelage van 275.000 euro en de Provincie Antwerpen subsidieerde het project met 150.000 euro.