Nieuws

Minste fietsdoden in de winter

maandag 12 december, 2016

In het jaar 2015 kwamen 185 fietsers om in het Nederlandse verkeer. Dit cijfer wijkt weinig af van voorgaande jaren. Het aantal fietsdoden ligt in de winter het laagst, in de herfst het hoogst. Het CBS maakt dit bekend.

Het CBS heeft zowel naar het jaar 2015 als naar de periode 2011-2015 gekeken. De cijfers laten zien dat niet alleen het seizoen een rol van betekenis speelt, maar ook leeftijd een belangrijke factor is.

Maanden

Uit analyse van de afgelopen vijf jaar blijkt dat het grootste aantal fietsongelukken in de maanden september en oktober plaatsvindt. Van november tot en met februari ligt het aantal fietsdoden het laagst, maar dat zijn ook de maanden waarin het aantal fietskilometers veel lager ligt. Rekening houdend met het aantal fietskilometers wordt het plaatje anders: dan zijn oktober en december de dodelijkste maanden en is het aantal slachtoffers in februari het laagst.

Uren

Tussen twaalf en vier uur 's middags gebeuren de meeste fietsongelukken en dat is niet zo gek: dat zijn namelijk precies de uren waarin het meest wordt gefietst. Wanneer de uren én het aantal fietsers tegen elkaar worden afgezet, blijkt dat juist de nachtelijke uren het gevaarlijkst zijn: de kans om 's nachts slachtoffer te worden van een dodelijk fietsongeluk is twee tot vijf keer hoger dan op andere uren van de dag.

Leeftijd speelt grote rol

Uit de cijfers van het CBS blijkt dat leeftijd een grote rol speelt. In de periode 2011-2015 verongelukten 954 fietsers en van hen was maar liefst 40 procent 75 jaar of ouder. Tegelijkertijd is dit ook de leeftijdsgroep die het minste aantal fietskilometers aflegt. Overigens laten de cijfers al vanaf de leeftijd van 60 jaar een forse stijging zien: in 2015 ging het in de leeftijdsgroep 40-50 jaar om 8 fietsdoden, in de leeftijdscategorie 50-60 jaar om 13 fietsdoden, in de leeftijdscategorie 60-70 jaar om 36 doden. Daarbij moet worden aangetekend dat het aantal fietskilometers in de leeftijdscategorie van 40 naar 75 jaar oploopt van 2,3 kilometer naar 2,6 kilometer per dag. Vanaf de leeftijd van 75 jaar valt dit aantal terug naar 1,4 kilometer per dag.

Botsing grootste boosdoener

In de afgelopen vijf jaar ging het in bijna 7 van de 10 dodelijke fietsongevallen om een botsing met een rijdend voertuig. In de overige gevallen was er sprake van een val van de fiets of een botsing met een stilstaand voorwerp.


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Gadget: Urban X

Wil je graag een e-bike aanschaffen, maar vind je dit te duur? Dan is dit de ideale oplossing voor jou. Met deze gadget tover je namelijk in 60 seconden je eigen fiets om tot een e-bike. He…

Nieuws

Europese fietspareltjes: het Duitse Moezeldal

Ach, de adembenemende verrassingen na weer een rivierbocht. De middeleeuwse kastelen en burchten die tegen de soms zo steile hellingen aan lijken te zijn geplakt. De prachtige vakwerkhuizen…

Nieuws

Fiets stallen bij het station: het blijft een mission impossible

Uw fiets parkeren bij een van de stations in Nederland? Het blijft een hele klus om een plekje te vinden. Daarnaast wordt het tekort aan stallingsplaatsen de komende jaren alleen maar grote…

Nieuws

Marktaandeel fietsen in prijsklasse boven 900 euro verdubbeld

Uit cijfers van RAI Vereniging blijkt dat het aandeel van fietsen in de prijsklasse boven de 900 euro sinds 2008 verdubbeld is tot 30 procent. Volgens de brancheorganisatie is deze ontwikke…

Nieuws

Acht kinderen per dag met voeten tussen de spaken

In 2012 en 2013 kwamen dagelijks acht kinderen met hun voeten tussen de spaken van een fiets. Op jaarbasis ging het om gemiddeld 2800 kinderen in de leeftijd tot twaalf jaar. Dat blijkt uit…