Logo Fietsen123

Nieuws

Meer maatregelen voor fietsende Amsterdammer

Saturday 24 December, 2005

Amsterdam gaat de komende vijf jaar extra maatregelen treffen om het gebruik van de fiets te stimuleren. Dit staat in het Meerjarenbeleidsplan Fiets 2006-2010. Op dit moment fietst driekwart van de Amsterdammers regelmatig. Uitvoering van het plan moet ertoe leiden dat de Amsterdammers in 2010 voor ten minste 37% van hun dagelijkse verplaatsingen de fiets als vervoermiddel gebruikt.

Stad slibt dicht

Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur): "Zonder de fiets slibt de stad dicht, staan er permanent files en puilt het openbaar vervoer uit. Er is nog nooit zoveel gedaan om het gebruik van de fiets te stimuleren als in de huidige collegeperiode. Het volgende college moet deze lijn voortzetten." Het college van B&W betrekt het meerjarenbeleidsplan bij de onderhandelingen over het nieuwe programakkoord, dat na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2006 wordt opgesteld. Een aantal maatregelen uit het plan is een voortzetting van het huidige beleid, een aantal is nieuw.

Fietsen stallen

Amsterdam wil meer en betere stallingen bij publiekstrekkende voorzieningen (zoals winkelcentra, uitgaanslocaties en openbaar vervoerknooppunten) en meer rekken bij woningen. Er zijn nu vijf bewaakte gemeentelijke Lockerstallingen. Dit aantal moet de komende jaren flink worden uitgebreid zodat er een netwerk van stallingen ontstaat. Gedacht wordt aan nieuwe stallingen op/bij het Rembrandtplein en Leidseplein, een tweede tijdelijke fietsflat achter het Centraal Station, stallingen bij de NS-stations Lelylaan, Sloterdijk, in het Zuidasgebied en bij vijf Noord-Zuidlijnmetrostations.

Fietsdiefstalpreventie

Dankzij de fietsdiefstalcampagne en extra handhaving in de afgelopen jaren is het aantal fietsen dat jaarlijks wordt gestolen gedaald van 1 op de 5 fietsen naar 1 op de 10. In 2010 moet dit 1 op de 15 zijn. Gemeente, politie en justitie werken nauw samen. Veelplegers krijgen hogere straffen. Bij de Amsterdamse Fiets Afhandel Centrale (AFAC) worden alle fietsen gecontroleerd op diefstal. Omdat de aangiftebereidheid in Amsterdam nog steeds laag is, moeten mensen blijvend worden aangespoord juist wel aangifte te doen.

Fietsroutes

Afgelopen jaren heeft de gemeente veel geïnvesteerd in veilige fietsroutes. De kwaliteit van het Amsterdamse Hoofdnet Fiets moet verbeteren door het aanleggen van ontbrekende schakels en de verbetering van zwakke schakels in het Hoofdnet Fiets. De fietspaden moeten verkeersveilig zijn, sociaal veilig, comfortabel en snel. De stadsdelen zijn verantwoordelijk voor het beheer en het onderhoud van het Hoofdnet Fiets. De meest in het oog springende nieuwe routes zijn een fietspassage onder het Centraal Station, een fietsroute en fietsbrug over het Noordhollandsch Kanaal in de Van Hasseltwegzone (in Noord) en de Leidsegrachtroute met een fietsbrug over de Singelgracht.

Kosten

De uitvoering van het meerjarenbeleidsplan gaat ongeveer EUR 100 miljoen kosten. De helft komt voor rekening van de centrale stad. Stadsdelen dragen naar rato bij voor het beheer en onderhoud van fietspaden en stallingen. Het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA) betaalt het resterende deel. Het ROA heeft ook een aanvraag voor EUR 100 miljoen ingediend bij het Rijk voor fietsenstallingen bij OV-knooppunten in de regio. Hiervan is bijna EUR 90 miljoen bestemd voor stallingen in Amsterdam.

Link

* Fietsroute: Ontdek Amsterdam, stad van fietsers