Logo Fietsen123

Nieuws

Hartslagbesturing en gashendel op Elektrische Fiets

Friday 25 December, 2009

'Something Special.' Het staat onder elke boodschap van fietsfabrikant Sparta. En die pretentie wil de trendsetter in elektrisch fietsen komend jaar waarmaken. Ooit eraan gedacht uw hartslag de trapondersteuning van uw e-bike aan te laten sturen? Of een gashendel om even extra op te schieten? Via die gashendel laat Sparta zijn e-bikes nu ook achteruitrijden. De Leeuwarder Courant bericht over deze nieuwste snufjes (met een mooi woord: modules) op de E-fiets. We citeren.

Naam ophouden

Als koploper in elektrisch fietsen heeft Sparta een naam op te houden. Het was immers de Sparta ION die als Fiets van het Jaar 2004 de basis legde voor de explosieve groei van het fietsen met elektrische trapondersteuning. "ION is een visie op comfortabel fietsen. Die visie zijn wij blijven ontwikkelen en verbeteren. Dat heeft tientallen verbeteringen opgeleverd. Grote en kleine. De trekkracht van de motor is verdubbeld, de batterij is veel sterker geworden en de toepassingen van ION-technologie zijn flink uitgebreid. Sommige verbeteringen hebben wij als 'updates' via de dealer aan alle gebruikers doorgegeven. Andere hebben wij in nieuwe modellen geïntroduceerd. Het einde van alle verbeteringen is nog lang niet in zicht, maar wij komen wel dichter bij wat wij als het ideale plaatje van de ION-e-bike voor ogen hebben", zegt Marco Kalden, hoofd marketing van Sparta.

Hartslagbesturing

In dat plaatje passen ook de gashendel en de hartslagbesturing. Voor die laatste vinding, de Heart Support Module (HSM), is Sparta genomineerd voor de Innovatie Award 2010, die de branchevereniging RAI toekent. "Bij de HSM regelt de hartslag de mate van trapondersteuning. De computer in de elektromotor zoekt de ondersteuning die past bij de streefwaarde voor de hartslag van de fietser. Als je met ongewijzigde hartslag wilt fietsen op wisselend terrein, neemt de module de schakelfuncties over", verduidelijkt Kalden.

Gashendel

De Sparta ION kan voortaan ook worden uitgerust met een 'gashendel', de Power Assist Module. Door deze hendel open te draaien, kan de fietser een dot extra ondersteuning van de elektromotor vragen. Kalden: "Als je een fietstunnel uitrijdt, even wat sneller wilt optrekken of vaart wilt houden bij felle tegenwind, dan kun je een beroep doen op de Power Assist Module."

Parkeerhulp

Wat de 'gashendel' of powerboost interessant maakt, is dat hij tevens parkeerhulp is. Zowel vooruit als achteruit verplaatst de e-bike (de meeste wegen ongeveer 30 kilo) zich dan licht als een veertje aan de hand van de gebruiker. "Handig als je e-bike in een kelder of smal schuurtje gestald is. Of als je achteruit moet inparkeren. Een uitkomst voor iedereen die wel eens moeite heeft met het gewicht van de fiets."

Begrensd

Spookrijden in zijn achteruit is moeilijk. De parkeerhulp is begrensd op maximaal 3 kilometer per uur. Een rustig wandeltempo dat de gebruiker gemakkelijk bijhoudt. Sparta biedt de parkeerhulp en de hartslagbesturing aan voor vrijwel elke ION. Niet alleen voor de nieuwe. Kalden: "Onze dealers kunnen zo vertellen of je ION hier geschikt voor is."

Link*Zie voor meer informatie: www.sparta.nl/module