Logo Fietsen123

Nieuws

Gratis servicebeurt: vrijheid blijheid

Sunday 10 September, 2006

'Gratis servicebeurt' staat er vaak bij als je een nieuwe fiets koopt. Soms 1, soms zelfs 2 gratis en soms de derde nog voor de helft van de prijs. Het is per fietsenmaker verschillend. Maar wat houdt dat precies in? De Vogelvrije Fietser van september/oktober zet de feiten op een rijtje.

Vrijheid, blijheidDuidelijk wordt, dat de BOVAG branchevereniging geen vaste afspraken heeft gemaakt met haar leden over wat zo'n beurt precies moet inhouden. Dus is het:vrijheid blijheid. Volgens woordvoerder Boon zal een servicebeurt 'vooral een controlebeurt op hoofdpunten zijn. Bijstellen waar nodig, precies afstellen van versnellingen, controle op vastzitten van onderdelen en eventueel smeren van draaiende onderdelen, voor zover dat nodig is. Per fiets en per merk zijn verschillen'. De Vogelvrije Fietser constateert, dat dit in de praktijk ook het geval blijkt. Kees Bakker van de Fietsersbond vindt, dat na drie maanden vooral de spaken gespannen moeten worden. 'Spaken gaan zich nog zetten als ze belast worden'.

40 euroFietsenmakers blijken overigens verschillende redenen te hebben om zo'n gratis servicebeurt aan te bieden. Boon van de BOVAG presenteert het als een presentje aan de klanten. Rijwielshop Grootjans ziet het heel praktisch en wil er ellende bij de garantie mee voorkomen. 'Als je geen servicebeurt geeft, zie je ze een half jaar later terug met een kapotte versnelling. En dan krijg je alle ellende met garantie'. Spinder van Bike Arena wil ook tevreden klanten. Hoeveel zo'n servicebeurt in de praktijk zou moeten kosten. De Vogelvrije Fietser houdt het aan de hand van de voorbeelden op 40 euro.

Link*Fietswinkels