Logo Fietsen123

Nieuws

Geen beste koop bij kinderfietsen

Tuesday 18 March, 2008

De Consumentenbond testte 6 jongens en 6 meisjesfietsen in de maat 20”, voor kinderen van 5 tot 9 jaar. Geen van de fietsen scoorde 60 punten of meer. Dat betekent dat de bond geen predikaat 'beste koop' kon geven. Dat kwam met name door het strenge oordeel over remmen en roestbestendigheid. Minst slechtBatavus en Gazelle zijn de minst slechte in de test. Bij de meisjesfietsen komt Loekie ook een heel eind. Limit scoort zowel bij de jongens- als de meisjesfietsen het laagst. De gemiddelde prijs van de fietsen in het onderzoek lag rond de € 240,-. Voor de goedkoopste fiets betaalden ze € 160,-; voor de duurste € 300,-.De resultaten van de geteste kinderfietsen zijn:* Batavus Snake XC: € 300,-; 58 punten* Batavus Koala: € 270,- : 54 punten* Gazelle Prinses Isabella: € 300,-; 54 punten* Loekie Prinses: € 260,-: 53 punten * Gazelle Ridder Floris: € 300,-: 53 punten* Volare Ashley: € 160,-; 48 punten* Alpina Girl Power: € 250,-; 47 punten* Alpina Yabber: € 250,-: 47 punten* Loekie Streetwise: € 270,-; 47 punten* Volare Ambush: € 160,-: 42 punten* Limit Pink Flow : € 180,-; 41 punten* Limit Cruizr: € 180,-; 36 punten

RemmenAlle geteste fietsen hebben een terugtraprem, een handrem vóór en de meeste ook achter. De Consumentenbond heeft de kinderfietsen getest volgens de Europese norm voor kinderfietsen. Door de afmeting van de fietsen vallen zij eigenlijk onder de norm voor stads- en toerfietsen. Vooral bij de remmen speelt dat een belangrijke rol. De bond constateerde dat de voorremmen bijvoorbeeld veel sterker zijn dan volgens de kinderfietsennorm het geval zou mogen zijn. Té sterk naar hun oordeel. Zij vinden juist de doseerbaarheid van de remmen belangrijk. Als kinderen de voorrem van de geteste fietsen bijvoorbeeld van schrik inknijpen dan levert dat zoveel remkracht op dat het voorwiel kan blokkeren. En dat betekent al gauw een valpartij.

Handremmen voorOp de meisjesfiets Batavus Koala na hebben alle fietsen als voorrem een V-brake. Deze rem levert een grote remkracht bij geringe knijpkracht. Dat is handig als je met zware bepakking onder aan een berg tot stilstand moet komen. Maar voor een kinderfiets remt zo’n V-brake veel te sterk. Alle fietsen in het onderzoek remmen te sterk, met uitzondering van de Loekie Prinses die wel een V-brake heeft maar niet te hard remt. Gazelle spant de kroon; deze remt zo hard dat het voorwiel gemakkelijk zal blokkeren. De Batavus Koala heeft geen V-brake en remt dus ook niet te sterk.   Power modulatorGazelle en Batavus hebben op de jongensfietsen een ‘power modulator’, een soort remkracht begrenzer. Maar ook deze fietsen remmen te sterk. Dan rijst al snel de vraag of zo’n voorziening niet ten onrechte extra veiligheid suggereert.

Handremmen achterDe achterremmen tonen een beter beeld. Maar ook hier zijn er uitschieters. Gazelle overschrijdt de maximale remkracht op het achterwiel. Door sterke remkracht op het achterwiel kan de fiets slippen. Een slippend achterwiel is minder gevaarlijk dan een blokkerend voorwiel. De Batavus Koala zit aan de andere kant van het spectrum en haalt de minimale remkracht niet. Dat ligt niet alleen aan de andere soort rem (Cantilever), maar ook aan het ontwerp van de fiets: bij de meisjesfietsen maken de remkabels een te krappe bocht onder het zadel en staat het geheel zo sterk onder spanning dat er niet voldoende remkracht kan worden geleverd.

TerugtrapremmenVeel terugtrapremmen remmen te hard, al is het wel minder dan bij de voorremmen. Beide Limit Cruizrs overschrijden het maximum ruimschoots en de Loekie Prinses en Limit Pink Flow gaan net over de grens heen.  HandgrepenBehalve de Loekie hebben alle fietsen rempgrepen voor volwasenen die voor sommige volwassen mannen al moeilijk te omvatten zijn; laat staan voor kinderen. De grepen kunnen met een stelschroef afgesteld worden op de juiste maat. Alleen bij beide modellen van Limit kregen we ze niet klein genoeg.

RoestDe meeste fietsen zijn niet erg roestbestendig. Vooral bouten, moeren en wielen zijn gevoelig voor roest. Gazelle, Batavus en de Loekie Prinses zijn het beste bestand tegen roest. De Batavus Snake komt als beste uit de bus. Deze fiets heeft verschillende gelakte onderdelen, roestvrijstalen (RVS) spaken en RVS remkabels. Nadeel is dat de Batavus een open kettingkast heeft waardoor de ketting gemakkelijker roest. Dat is ook zo bij de Loekie Streetwise en de Volare Ambush. U zult vaker moeten schoonmaken en oliën; meer onderhoud dus. Bovendien bestaat bij een open kettingkast het risico dat een broek of – erger nog - vingers van spelende kinderen tussen de ketting komen.

Maten en instelbaarheidBij alle geteste fietsen is het zadel in hoogte, diepte en hoek verstelbaar en het stuur in hoogte en hoek. Daardoor zijn de fietsen geschikt om ‘mee te groeien’. Let er wel op dat de afstand waarover het zadel hoger of lager gezet kan worden groot genoeg is. De Consumentenbond vindt dat dit minimaal 16 cm moet zijn.

ZwaarDe kinderfietsen zijn erg zwaar, vergeleken met de gemiddelde stadsfiets uit het vorige fietsonderzoek van de bond. De fietsen hebben dikke framebuizen die weliswaar hip en stevig zijn, maar ook veel zwaarder dan nodig. Dergelijke dikke frames zijn bij stadsfietsen van aluminium; bij de kinderfietsen van staal. Een uitzondering is de Volare Ambush die ‘redelijk’ haalt als het gaat om het gewicht. Maar deze fiets is dan ook erg ‘kaal’. 

Stevigheid en afwerkingNa achtereenvolgens 24 uur op de rollenbank en 50 keer omvallen is gekeken hoe de fietsen eraan toe waren. Geen van de fietsen komt er ongeschonden uit. Opvallend is dat de goedkopere fietsen van Volare en de meisjesfiets van Limit hierbij het beste scoren. Maar bij een eenvoudige fiets met minder onderdelen kan er minder kapot kan gaan. Een fiets van een bekend merk is op dit punt niet per definitie beter dan een fiets van een onbekender merk. Over het geheel gezien scoren de Batavus Snake XC en de Gazelle Isabella het hoogst voor zover het de constructie betreft.

UitrustingDe Volare Ambush heeft geen verlichting, geen ART-keurmerk op het ringslot en geen bagagedrager. Geen van de fietsen heeft een anti-leklaag in de banden. De Limit-fietsen hebben geen ringslot. De  Alpina Yabber, Batavus Snake XC en Loekie Streetwise hebben een verende voorvork. Stoer, maar niet nodig en het kan zelfs leiden tot problemen: de Alpina en de Loekie bijvoorbeeld toonden slijtage na de duurtest. Op de Limit na hadden alle meisjesfietsen een mandje voorop. Minder handig: bij de Batavus Koala is de in het stuur geïntegreerde lamp niet goed zichtbaar achter het mandje. De Batavus heeft knipperende geel/oranje ledlampjes in de trappers. Ze zijn weliswaar officieel niet toegestaan maar maken de fietsjes wel extra zichtbaar en ze komen goed door de duurtest. Verder keek de Consumentenbond of er reflectie en een bel op de fiets zat, of de handgreep aan het uiteinde van het stuur dik genoeg was, of deze er makkelijk af ging en of er uitstekende scherpe delen aan de fiets zaten.

Cool?Uit een kleine steekproef bleek dat ouders soms nog vaker dan kinderen kijken naar het uiterlijk van de fiets bij de beslissing welke fiets zij kopen. Uiteraard onmiddellijk gevolgd door rationele zaken als degelijkheid, afwerking, veiligheid en natuurlijk de maat van de fiets. Kinderen vinden, zoals verwacht, het uiterlijk belangrijk en zijn erg modegevoelig, maar jongens wisten ook moeiteloos te noemen welke soort fiets zij cool vinden: een racefiets, stuntfiets of chopperfiets. En drie van de jonge ondervraagden willen absoluut geen fiets die voor het andere geslacht is gemaakt… De Fietsersbond adviseert om een tijdloos model te kopen zodat de fiets zonder al te veel problemen doorgeschoven kan worden naar een tweede kind of verkocht kan worden.

Link* Testen van fietsen