Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsthema's, tips en voorbeelden voor Voortgezet Onderwijs

Wednesday 28 November, 2007

Wat kan het voortgezet onderwijs betekenen voor de veiligheid van hun fietsende leerlingen en voor bevordering van het fietsgebruik onder weinig of niet fietsende autochtone en allochtone leerlingen? Deze vragen staan centraal in een nieuwe brochure van de Fietsersbond Zuid-Holland, met als titel 'Voortgezet fietsen'. Andere situatieIn Nederland leerden vroeger bijna alle kinderen op jonge leeftijd fietsen. Ze kregen hun eerste fiets, volgden verkeerslessen op de basisschool en haalden hun verkeersdiploma. Als ze naar het voortgezet onderwijs gingen, was fietsen leuk en handig: ze hadden hun eigen vervoermiddel! Fietsen was vanzelfsprekend geworden. Tegenwoordig is de situatie echter anders. Nog steeds leert het merendeel van de kinderen op ouderwetse wijze fietsen, maar er zijn ook kinderen die dit niet meer meekrijgen of die niet fietsen omdat het niet cool is of omdat hun ouders het te gevaarlijk vinden.

Alles uit de kastDe Fietsersbond Zuid-Holland vindt dat lang niet alles uit de kast wordt gehaald om fietsen nog leuker, handiger en vooral ook veiliger te maken, en om meer kinderen op de fiets te krijgen. Daarom heeft de bond deze brochure samengesteld met verschillende thema’s, tips en goede voorbeelden om in het voortgezet onderwijs meer aandacht aan fietsen te besteden. De brochure is bedoeld voor docenten, facilitaire medewerkers en directies van het voortgezet onderwijs, verkeersleerkrachten, schoolbegeleidingsdiensten, maar ook voor gemeenten die zich in willen zetten om hun jongeren veilig op weg te helpen. 

Link* Brochure: 'Voortgezet fietsen' (om te downloaden in PDF)