Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsroute: Het Oude Land van Texel, ca. 30 km.

Tuesday 17 April, 2012

VVV Texel biedt u een gratis route aan die u langs enkele van de mooiste plekken op Texel zal leiden. "Het Oude Land van Texel, Zuidroute van ongeveer 30 kilometer lengte. Vanaf één van de drie statrpunten fietst u langs en over het oudste deel van Texel, ontstaan door gletsjers in de IJstijd. Ook fietst u langs uitkijktoren Fonteinsnol voor een mooi uitzicht en onderbreking.

Startpunt Veerhaven
Richting NIOZ, houd links aan en volg de weg langs de dijk. Aan het eind links: Redoute. Bij de Waterweg rechts, dan rechtsaf: Westergeest (A). Aan het einde van de weg links en direct rechts: Doolhof (B). Bij de kruising links het onverharde pad op. Schilderweg oversteken en Hallerweg inslaan. Bij Veenselangweg rechts. Linksaf het fietspad op. Aan het einde van het fietspad links. Bij Marsweg links. Bij de kruising rechts. Aan het einde van de weg rechts. In Den Burg bij Sluyscoog links en bij de kruising weer links. Bij rotonde rechtdoor.

Startpunt Den Burg (VVV-kantoor)
Fietspad richting rotonde Pontweg. Rechtdoor: Hoornderweg. Neem de 1e weg rechts: Driehuizen. Aan het einde van de weg rechts en direct weer links. Bij Rozendijk (C) links, volg het fietspad naar Den Hoorn. Vlak voor het dorp links, Lagewegje. Aan het einde van de weg rechtsaf naar het dorp (D).

Startpunt Den Hoorn
Vanaf het dorpsplein de Stolpweg inslaan. Tweede straat rechts, Naalrand. Bij bejaardenwoningen Den Andel links. Ga voor een kijkje bij de Mokbaai na het rooster in de weg rechtsaf. Om de route te vervolgen na het rooster linksaf. Aan het einde van de weg rechts naar de veerhaven.

Tips langs de route
A: Landschapsreservaat De Hoge Berg is het oudste deel van Texel en is ontstaan door gletsjers in de IJstijd. De schapenboeten zijn typisch Texels. Ze zijn asymmetrisch en staan bijna allemaal met de schuine kant naar het westen, de overheersende windrichting. De tuinwallen zijn perceelafscheidingen gemaakt van graszoden. Ze zijn gemaakt omdat in dit gebied geen sloten gegraven kunnen worden en er op Texel vroeger nauwelijks hout voorhanden was om andere afrasteringen te maken.

B: Halverwege het Doolhof bevindt zich de Zandkuil, het enige Nederlandse insectenreservaat. Hier leven 40 soorten graafwespen en -bijen. De naam Doolhof verwijst naar het bosje aan deze weg. In dit sfeervolle bosje was vroeger een doolhof.

C: Bij de kruising Rozendijk-Bakkenweg staat rechts op het duin tussen de bomen de uitkijktoren Fonteinsnol.

D: Het karakteristieke kerkje van Den Hoorn is tevens een baken voor de scheepvaart. Op de toren zijn sterke lampen geplaatst, waarmee zeevarenden hun positie in de vaargeul Schulpengat kunnen bepalen.

Deze route afkomstig is uit de mini-ringband Fiets –en Wandelroutes van VVV Texel. Deze kost € 5,95 en is verkrijgbaar bij de VVV in Den Burg of via de webshop van VVV Texel.

Klik op het routekaartje hieronder om de route te openen en eventueel te printen.