Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsersbonden en fietsfabrikanten tegen daglicht op auto's

Saturday 11 October, 2008

De Europese Commissie (EC) heeft besloten om vanaf 2011 zogenaamde Daytime Running Lights (DRL) verplicht te stellen voor alle nieuwe auto's. De ECF (de Europese koepel van Fietsersbonden) en de ETRA (de Europese koepel van fiets-, bromfiets- en motorfietsdealers) hebben hiertegen krachtig geprotesteerd. Volgens hen is niet aangetoond dat deze regels een positief effect hebben op de veiligheid van fietsers. BewijsvoeringVice-president Günter Verheugen van de Europese Unie zegt Motorvoertuigverlichting Overdag in te willen voeren om het aantal verkeersdoden (43.000 per jaar) terug te brengen. De maatregel zou 1.200 tot 2.000 levens per jaar kunnen schelen. “Aan deze besluitvorming ligt geen doorslaggevende bewijsvoering ten grondslag”, aldus de Belgische algemeen secretaris van de ETRA, Annick Roetynck. De beide organisaties menen, dat dit besluit zelfs schadelijk kan zijn voor fietsers. De Nederlandse algemeen secretaris van de ECF, Bernhard Ensink, zegt hierover: "De claim dat dit de veiligheid in het wegverkeer zal verhogen, is onjuist. Sterker, het draait de zaak om. Kwetsbare groepen weggebruikers zoals fietsers zullen op auto’s moeten gaan letten in plaats van dat de automobilisten alert zijn op deze kwetsbare groepen."

TNO-onderzoekEen TNO-onderzoek uit 2003 ligt ten grondslag aan het besluit van de EC. “Maar, in dat onderzoek is niet gekeken naar de effecten voor kwetsbare weggebruikers. Bovendien is nergens onderzocht wat de effecten van DRL zijn op ongelukken waar voetgangers, fietsers en motorrijders bij betrokken zijn”, stelt Roetynck. De EC zegt dat alle weggebruikers, inclusief voetgangers, fietsers en motorrijders, voertuigen met DRL eerder en beter zien en herkennen. “Dus, kinderen zien de auto’s, maar zien de auto’s ook de kinderen?”, vraagt Ensink zich af.

Drie van de vierOpvallend is, dat drie van de vier fietsers uit landen, die al daglicht op de auto's hebben, op de ETRA-site negatief reageren op de stellingname van de twee organisaties. Zij zijn juist positief over de betere zichtbaarheid van de auto's

Links* ETRA * ECF