Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsersbond wil fietsfiscaliteit

Monday 8 January, 2007

2007 is het jaar met federale verkiezingen. Dus voor de Fietsersbond het uitgelezen moment om politici, die het ambt van minister van Financiën ambiëren, duidelijk te maken dat de bond van de nieuwe federale regering fiscale stimuli wenst te zien om het fietsgebruik in het woon-werkverkeer in België een stevige duw in de rug te geven. De ‘kost’ hiervan wordt meer dan gecompenseerd door de ‘opbrengst’ van de mindere filekosten. Weinig gedaanDe huidige minister van Financiën Didier Reynders heeft tijdens de afgelopen legislatuur weinig gedaan om via fiscale stimuli het woon-werkverkeer duurzamer, vlotter, efficiënter en dus economischer te laten verlopen. De filekosten in België zijn dan ook immens: in 2003 154 miljoen euro.

Concrete voorstellenDe Fietsersbond doet daarom nu een aantal concrete voorstellen voor de bevordering van het woon-werkverkeer per fiets. Het stelt de volgende vier fiscale stimuli voor:1) Verhoging van het fiscaal vrijgestelde bedrag van de fietsvergoeding van 0,15 €/km naar minstens 0,18 €/km. Sinds de invoering van de fiscaal vrijgestelde fietsvergoeding in 1997 werd het bedrag immers niet geïndexeerd. Ondertussen zijn we 10 jaar verder. In Nederland werd de vergoeding vanaf 1 januari 2006 op € 0,19 gebracht. In het ontwerp Federaal Totaalplan Fiets (2004) stond overigens al te lezen: “Voorstel: het plafond voor fiscale vrijstelling van de fietsvergoeding wordt opgetrokken van 0,15 tot 0,18 €/km”.2) het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gestelde fiets (‘bedrijfsfiets’) en fietsaccessoires wordt van inkomstenbelasting vrijgesteld3) investeringen door de werkgever ten gunste van fietsende werknemers voor 120% aftrekbaar stellen als bedrijfskost: fietsenstallingen, douches en kleedruimtes, opbergkastjes, reflecterende hesjes, fietshelmen, bedrijfsfietsen, regenkledij, led-verlichting.4) geschonken fietsen en fietsaccessoires worden wettelijk als fiscaal vrijgestelde sociale voordelen bepaald.

Grote kansenDe Fietsersbond acht de kansen op de vergroting van 'het fietsen naar je werk' groot. In Vlaanderen bedraagt het aandeel van de fiets in het woon-werkverkeer 10,1%, in Brussel 1,1% en in Wallonië 1,2%. "Het extra potentieel is echter groot: een derde van alle verplaatsingen in het woon-werkverkeer gaan in Vlaanderen niet verder dan 5 km: een perfect fietsbare afstand. Toch wordt voor 42% van deze woon-werkverplaatsingen tot 5 km nog steeds de wagen gebruikt. Dus: voor ca. 14% van alle woon-werkverplaatsingen kan de wagen zonder problemen vervangen worden door de fiets, gelet op de korte afstand van maximaal 5 km".

EnqueteDe Fietsersbond voerde in 2006 een enquête uit, met o.a. een vraag inzake het nut van de fietsvergoeding. Uit de cijfers hieronder blijkt dat het toekennen van een fietsvergoeding effectief bijdraagt tot een andere vervoerskeuze voor het woon-werkverkeer. 12% van de respondenten is meer gaan fietsen dankzij de fietsvergoeding!