Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsersbond bepleit snelle aanleg fietspaden

Tuesday 13 October, 2009

De Fietsersbond is verheugd over de kritische analyse van minister Hilde Crevits inzake de subsidiëring van fietspaden in Vlaanderen. Ondanks de ruime financiële middelen bevestigt de Fietsersbond de te trage realisatie van fietspaden. Versnelde realisatieWim Depondt, de voorzitter van de Fietsersbond, zegt hierover: “Een versnelde realisatie van het bovenlokale functionele fietsnetwerk is al langer een eis van de Fietsersbond. Zo niet, dan zullen wij zelfs onze achterkleinkinderen confronteren met de gebrekkige en soms schandalige staat waarin onze Vlaamse fietsinfrastructuur zich bevindt.”

Gewestelijk niveauHierbij pleit de Fietsersbond voor een duidelijke koerswijziging: “We steunen de minister bij haar pleidooi voor een hervorming van de onteigeningsregelgeving. Een overdracht naar gewestelijk niveau lijkt ons een must. Zo belandt deze competentie op hetzelfde beleidsniveau en bij de minister bevoegd voor openbare werken.”

Drastische koerswijzigingDe Fietsersbond ondersteunt eveneens de noodzaak aan een drastische koerswijziging van de huidige subsidieregelgeving. "Op dit ogenblik stimuleert de Vlaamse overheid steden en gemeenten om zelf als bouwheer op te treden bij de aanleg van fietspaden, ook op gewestelijke wegen. Dit legt niet alleen een zware druk op gemeentelijke diensten, het resulteert eveneens in surrealistische situaties: nog maar al te vaak stoppen fietspaden abrupt op de gemeentegrens. Het fietsnetwerk moet centraal zijn, niet de gemeentegrens".

Wirwar van fietspadontwerpenDaarom pleit de Fietsersbond voor een vernieuwde voortrekkersrol van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer. Deze heroriëntatie zal eveneens komaf maken aan de huidige wirwar van fietspadontwerpen. Fietsersbond: “Nog steeds zien we gemeenten fietspaden aanleggen met betonklinkers of zonder naadloze oversteekplaatsen. Een mentaliteitswijziging is eveneens aan de orde. Maar al te vaak gaat men pas over tot de aanleg van fietspaden wanneer men beslist de hele weg opnieuw aan te leggen, wat de weginrichter er bovendien vaak toe verplicht om heel het rioleerstelsel aan te passen.”

Bonus/malus stelselOm investeringen in fietsinfrastructuur te stimuleren zijn nog andere, ingrijpender hervormingen vereist, aldus de bond. Met de huidige gang van zaken zouden de Vlaamse fietsers pas het bovenlokale fietsnetwerk gerealiseerd zien binnen 20 tot 30 jaar. Waarom fietsinfrastructuur door het gewest niet bij voorkeur uitvoeren in gemeenten die zelf voldoende investeren in hun gemeentewegen? Een ‘bonus/malus’ stelsel dus. Wie investeert wordt beloond, wie passief toekijkt krijgt niets, wie iets van de Vlaamse overheid wenst zal eerst moeten investeren. Uiteraard moet het wegwerken van de zwarte verkeerspunten hierbij een uitzondering vormen.

Oplijsting knelpuntenDe oplijsting van de knelpunten vormt, aldus de Fietsersbond, "alvast een eerste aanzet tot de vereiste koerswijziging. Zonder bijkomende maatregelen zal het aanmodderen evenwel blijven duren, ondanks de financiële middelen. Een oproep dus, aan alle beleidsmakers om niet alleen het probleem te problematiseren, maar ook constructief mee te werken aan oplossingen".