Nieuws

Fietsers beoordelen Nederland met ruime voldoende

woensdag 14 december, 2016

Nederland wordt door recreatieve fietsers beoordeeld met een ruime voldoende. In een onderzoek naar recreatief fietsen onder ruim 11.000 fietsers geven ondervraagden ons land een gemiddelde 7,9.

De ANWB heeft dit onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de Fietsersbond, NTFU en Stichting Landelijk Fietsplatform. De resultaten geven een goed beeld van de (on)tevredenheid van recreatieve fietsers en laat zien waar er voor de (lokale) overheden verbeterpunten zijn.

E-bike is populair

Wat opvalt, is het feit dat de e-bike het populairste type fiets is onder recreatieve fietsers. Maar liefst 32 procent geeft aan een e-bike te gebruiken tegenover 29 procent gewone fietsen.

Koploper en hekkensluiter

In Drenthe zijn fietsers het meest tevreden. Deze provincie krijgt van fietsers een 8,4. Gelderland en Zeeland volgen in de top 3. Hekkensluiter is Flevoland dat van de fietsers een 7,5 krijgt. Overigens is het wel zo dat het aantal respondenten per provincie verschilt: bij de provincies met minder respondenten is het cijfer gevoeliger voor uitschieters en het is de vraag in hoeverre dit de resultaten heeft beïnvloed.

Zijn er ook verbeterpunten?

Uiteraard, anders zou Nederland wel een 10 scoren. Het belangrijkste verbeterpunt is het comfort van de fietspaden: ruim 50 procent van de respondenten is daar niet tevreden over. Boomwortels, hobbels en gaten maken het fietsen er af en toe niet comfortabeler op en ook paaltjes en smalle fietspaden zijn een bron van ergernis. Daarnaast vindt 36 procent van de fietsers dat er meer rustplekken langs de fietsroutes moeten komen. Hier speelt vooral het gebrek aan bankjes een belangrijke rol.

Drukke en onduidelijke wegen

Dat het te druk is op de weg is nog zo'n veelgehoorde klacht: 26 procent van de fietsers ergert zich aan het grote aantal mede-fietspadgebruikers en vooral de soms grote snelheidsverschillen spelen daarbij een rol. Ook de bewegwijzering laat nog wel wat te wensen over: ruim 19 procent van de fietsers stoort zich aan het gebrek aan borden en fietsknooppunten. Dit kunnen we echter ook positief opvatten: mensen die navigeren door middel van borden en fietsknooppunten gebruiken waarschijnlijk geen smartphone voor hun navigatie en dragen op die manier bij aan de verkeersveiligheid.

Bron: ANWB


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Ongeluk op de fiets: wie betaalt?

Fietsers hebben een andere status in het verkeer dan auto’s. Zo zijn ze minder snel aansprakelijk na een ongeluk. Ook niet als fietsers daar zelf schuldig aan zijn. 1 Wie is aansprake…

Nieuws

Elke maand een digitale gids met 12 gloednieuwe routes

Maak ook kennis met onze Fietsen123 digitale fietsroutegids: elke maand twaalf fraaie knooppuntroutes door de twaalf provincies. Voor de routes kiezen we steeds een ander thema: museumroute…

Nieuws

Hoge zorgkosten veroorzaken vaker betalingsproblemen

Mensen in Nederland met betalingsproblemen zeggen dat dat vooral komt door hoge zorgkosten en hoge vaste lasten. In vergelijking met drie jaar geleden zijn die twee posten veel vaker een oo…

Nieuws

Onderzoek: e-bike vaker betrokken bij ongelukken

Het aantal ongelukken tussen een auto en een e-bike ligt 30 procent hoger dan tussen gewone fietsen en auto’s. Dat blijkt uit een onderzoek van de Zweedse Chalmers University of Technology.…

Nieuws

Rijbewijskeuring voor oudere automobilisten: de stand van zaken

De rijbewijskeuring van ouderen is sinds vorig jaar pas nodig vanaf 75 jaar. Voorheen was dat vanaf 70 jaar. Rijbewijzen voor bestuurders tussen de 60 en 70 jaar zijn ook langer geldig: tie…