Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsende treinreiziger toch kind van de rekening?

Thursday 15 November, 2007

De gezamenlijke Europese fietslobby heeft met grote verbazing gereageerd op het akkoord over treinverkeer, dat de Europese Raad en het Europese Parlement onlangs uiteindelijk hebben afgesloten. Het lijkt erop neer te komen, dat treinvervoerders in de toekomst genoeg argumenten kunnen gaan gebruiken om het meenemen van fietsen te weigeren, aldus de organisaties ETRA, de Europese organisatie van Tweewielerbedrijven en ECF, de Europese Fietsers Federatie. Andere indrukHet merendeel van het Europese Parlement had eerder dit jaar via een aangenomen motie de indruk gewekt, dat het voorstander was van een plicht tot het meenemen van fietsen in de trein. Hiervoor zou speciale ruimte ingeruimd moeten worden. De nieuwe regels geven nu echter de Europese lidstaten de ruimte om spoorwegondernemingen te ontslaan van de verplichting om fietsen te vervoeren. De nadrukkelijke verplichting is nu vervangen door een artikel, dat zegt: "Railway undertakings shall enable passengers to bring bicycles on to the train, where appropriate for a fee, if they are easy to handle, if this does not adversely affect the specific rail service, and if the rolling-stock so permits."

PressieWaarom uiteindelijk toch een beslissing is genomen die haaks staat op wat eerder was toegezegd, is onduidelijk. ETRA en ECF hebben de indruk dat in het allerlaatste stadium van de onderhandelingen de ommekeer is bewerkstelligd onder sterke pressie van de Europese Raad en de Europese Commissie.

WaakzaamheidETRA en ECG leggen zich echter niet bij de situatie neer. Ze roepen nationale fietsorganisaties op te blijven lobbyen voor het vervoer van de fiets over de rails. Ze roepen verder op waakzaam te zijn voor oneigenljike argumenten van spoorwegmaatschappijen om hier onderuit te komen.

Link* Het uiteindelijke accoord: On rail Passengers'rights and obligations