Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen in Zwitserland

Wednesday 11 July, 2012

Wie bij de combinatie Zwitserland en fietsen meteen afhaakt vanwege de Alpenreuzen, mist veel. Natuurlijk zijn er de Alpen en voor de doorbijters onder u zitten daar prachtige beklimmingen bij. Maar ook als u geen zin heeft om te klimmen, heeft Zwitserland u veel moois te bieden.

Zwitserland, een introductie
Het makkelijkst fietst u in het gebied rond de Bodensee. Veel fietspaden en relatief vlak, prachtige natuur en gezellige dorpjes en stadjes, maar daardoor zeker in het hoogseizoen behoorlijk druk. Een andere manier om Zwitserland per fiets te ontdekken, is het volgen van een van de vele rivierdalen. Ook dan hoeft u niet al te veel klimwerk te verrichten. Zoekt u het toch iets bergachtiger, dan is de Jura zeer geschikt. Fietsend van noord naar zuid vallen de inspanningen reuze mee.

Voor wat betreft het weer moet u in Zwitserland altijd rekening houden met een bui. Mocht de bui lang aanhouden – en dat is nogal eens het geval – kijk dan eens hoe het weer in een dal verderop is. Grote kans dat het daar prachtig weer is! Neem in ieder geval altijd een regenjack of poncho mee als u op de fiets stapt. En bent u van plan echt de bergen in te trekken, dan mogen windjack en handschoenen niet ontbreken. Op www.klimaatinfo.nl vindt u informatie over de gemiddelde weersverwachtingen voor de verschillende regio’s in Zwitserland.

Zwitserland fietsland?
Zwitserland heeft negen lange afstandsfietsroutes die u dwars door het land leiden. De routes voeren zoveel mogelijk over rustige autowegen en fietspaden. Daarnaast zijn er veel lokale fietsroutes en ook die voeren eigenlijk altijd over dit soort wegen.

Dat u de weg soms met automobilisten moet delen, is overigens geen probleem. De Zwitserse automobilist heeft veel respect voor de fietser en blijft desnoods achter u rijden als hij niet voldoende ruimte heeft om u in te halen.

De bewegwijzering is met Zwitserse precisie aangebracht en dus buitengewoon goed. Dat geldt voor zowel de standaard wegwijzers van dorp naar dorp als voor de borden die de fietsroutes aangeven. Om te verdwalen zult u echt uw best moeten doen!

Pech onderweg?
De meeste pechgevallen verhelpt u waarschijnlijk zelf, maar soms is de hulp van een fietsenmaker toch handig. In Zwitserland zijn meer dan genoeg fietsenmakers; op www.veloland.ch/en/servicestellen.cfm vindt u de adressen, ingedeeld naar kanton.

Fietsverhuur
Laat u de fiets liever thuis? Geen probleem, een fiets huren is in Zwitserland zo geregeld. Kijk op www.veloland.ch/en/mietstation_list.cfm?route=®ion=&subcategory=all&keyword voor de adressen van fietsverhuurbedrijven, ingedeeld naar kanton. Per fietsverhuurbedrijf ziet u meteen welke fietsen u kunt huren en of u ze elders in kunt leveren.

Speciale aandacht vraagt de e-bike, of Flyer in Zwitserland. Deze fietsen zijn op talloze plaatsen te huur. Als u de Flyer via Rent-a-Bike (de fietsverhuurder van de Zwitserse spoorwegen) huurt, kunt u deze fiets vaak op een ander station weer inleveren. Voor een lege accu hoeft u ook niet te vrezen: u kunt de leeggereden accu bij ieder officieel huurstation gratis inruilen voor een vol exemplaar.

Fietstransport
Wanneer u met de trein en uw eigen fiets naar Zwitserland wilt reizen, is de CityNightLine een prima optie. Vergeet daarbij niet ook een reservering voor uw fiets te maken. De ICE-trein vervoert helaas geen fietsen. Kijk voor tijden en prijzen van de CityNightLine op www.treinreiswinkel.nl/trein_en_fiets/zwitserland.

Binnen Zwitserland mag de fiets altijd mee de trein in, behalve in de TGV/ICE-treinen en de EC-treinen naar Italië. Op www.treinreiswinkel.nl/trein_en_fiets/zwitserland vindt u ook informatie over treintijden en -prijzen binnen Zwitserland.

Verder zijn in Zwitserland veel bussen (de Zwitsers noemen bussen trouwens postbussen) uitgerust met een aantal fietshaken. Weer eens wat anders dan de trein!

Overnachten
Zwitserland staat niet bekend als een voordelig land en de prijzen voor een overnachting zijn dan ook stevig te noemen.

De Zwitserse campings zijn niet groot, maar de kwaliteit van de voorzieningen is uitmuntend. Wanneer u in het hoogseizoen aan een meer of in de bergen wilt kamperen, is reserveren ten zeerste aan te raden. Voor een overnachting op een camping zonder al te veel poespas betaalt u al gauw zo’n € 25,- tot € 35,-. Wild kamperen is verboden, tenzij de landeigenaar u expliciet toestemming geeft.

Wanneer u het een keer anders dan anders wilt, kunt u kiezen voor de Zwitserse variant op bed&breakfast: ‘Schlafen im Stroh’, ofwel ‘slapen in het stro’. U overnacht op een boerderij, en bijna altijd letterlijk in het stro. Toch is dit niet goedkoop: voor een overnachting bent u zomaar € 50,- kwijt.

Daarnaast vindt u in bijna iedere plaats wel hotels, pensions en ‘zimmer frei’-mogelijkheden. Hotels zijn het duurst, de zimmer frei-adressen het goedkoopst. Prijzen lopen uiteen, maar liggen sowieso boven die van de ‘Schlafen im Stroh’-adressen. Overigens geldt voor hotels dat online boeken vaak veel geld scheelt.

Fietsend van Nederland naar Zwitserland
Wilt u vanaf de eerste seconde van uw vakantie op de fiets zitten? Dat kan natuurlijk:

Maastricht – Basel (580 km)
Deze route is onderdeel van Paul Benjaminses fietsroute naar Rome. De route voert van Maastricht naar Basel en is, afgezien van een paar felle klimmetjes in de Ardennen, goed te doen. Basel vormt een uitstekend uitgangspunt voor verdere ontdekkingstochten in Zwitserland. Meer informatie op www.cyclingeurope.nl/rome/route/index/deel/1

Bijzondere routes in Zwitserland
Zwitserland kent negen lange afstandsfietsroutes die heel het land doorkruisen. De routes zijn goed met elkaar en met lokale routes te combineren. U vindt de negen nationale routes op www.veloland.ch/en/routen_list.cfm?tour=route&art=national. De site laat per route veel extra informatie zien, bijvoorbeeld over hoogteprofielen, fietsverhuur, horeca en accommodaties.

Alter Bernerweg
(Estavayer-le-Lac–Baden, 175 km)
Een prachtige vlakke fietsroute door oud boerenland en historische stadjes. Onderweg passeert u prachtige kleine meren en uitgestrekte bossen. Meer informatie op www.veloland.ch/en/routen_detail.cfm?id=42126&tour=route&art=regional.

Rheintal-Radweg (Schaffhausen-Basel, 110 km)
Op de fiets naar de beroemde watervallen van Schaffhausen. Op deze vlakke route is de Rijn uw onafscheidelijke metgezel, ziet u prachtige dorpjes aan beide zijden van de rivier en wordt u overdonderd door adembenemende natuur langs de hellingen. Meer informatie op www.veloland.ch/en/routen_detail.cfm?id=42150&tour=route&art=all&condition=1&technique=1.

Emmental–Entlebuch
(Biel/Bienne–Luzern, 125 km)
Een afwisselende en iets zwaardere fietsroute die u door verschillende stadjes voert, door bossen en rivierdalen en naar Emmertaler kaashoofdstad Langnau. De historische stad Biel is overigens een

bezichtiging meer dan waard. Meer informatie op www.veloland.ch/en/routen_detail.cfm?id=42123&tour=route&art=all&condition=2&technique=2.

Leuk leeswerk
Een paar leuke boeken om alvast in de stemming te komen:

100 x Zwitserland – Evelyn Laureyns
De 100 leukste bestemmingen in Zwitserland volgens reisauteur Laureyns. Veel leuke en praktische tips plus persoonlijke verhalen over de dingen die je zeker gedaan - bier brouwen in spaghettipotten! - moet hebben. Geen doorsnee reisgids, eerder een inspirerende aanvulling daarop.

Charmecampings in Zwitserland en Oostenrijk – ANWB
Op zoek naar een camping waar rust nog echt rust en natuur nog echt natuur is? Dan is dit uw boekje! Honderd kleine campings op de meest idyllische plekjes.

Groene vakantiegids Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland – ANWB
Duurzaam vakantie vieren wordt met dit boekje een stuk eenvoudiger. Boordevol adresjes van logementen, campings, vakantiehuizen en andere accommodaties, geselecteerd vanwege hun duurzame aanpak. Inclusief tips over activiteiten in de omgeving.

Tot slot…
In Zwitserland betaalt u met de Zwitserse franc. Kijk voor de actuele wisselkoers op www.gwktravelex.nl/personal/converter.asp. Verder is Zwitserland viertalig: Duits (ruim 60 procent), Frans (zo’n 20 procent), Italiaans (ruim 6 procent) en Reto-Romaans (0,5 procent).