Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen in Nord-Pas de Calais (deel 3): De stad Arras

Wednesday 6 June, 2007

Onze fietsvakantie zetten we vanuit Avesnois voort in Arras, de hoofdstad van Pas de Calais. Dat ligt zo'n 136 km en ruim anderhalf uur rijden vanaf Liessies. Fietsers zien we amper. Alleen veel auto's: rijdend en geparkeerd. Frankrijk houdt van de Tour de France, maar niet van fietsen. Hier volgt deel 3 van een serie reportages over onze fietsvakantie in dit (en in de andere) delen van het Noord-Franse Nord-Pas de Calais. Vlakbij Vlaanderen en toch ook vlakbij Nederland! FietsrektoeristVoor een fietsrektoerist is logeren in een grote stad als Arras niet direct een pretje. De auto met fietsdrager (en twee fietsen erop) is vanwege de lengte in de binnenstad moeilijk parkeerbaar. En waar laat je 's nachts je fietsen met fietsenrek? Ons hotel - aan de Grand'Place - heeft gelukkig een oplossing. In een opslagruimte/garage, in een smal straatje vlakbij, mogen we onze fietsen én de fietsendrager uitladen en stallen. De auto zelf parkeren we op de Place des Héros, het Heldenplein. Die naam werd haar na de Tweede Wereldoorlog gegeven om de gefusilleerde inwoners te gedenken. In de volksmond heet ze de Kleine Markt. Hier staan vooral gildehuizen. En veel geparkeerde auto's. Tot 18.00 uur moet je voor het parkeren betalen. Een vriendelijke Fransman - we ontmoeten er heel veel op deze reis; Nord-Pas de Calais staat erom bekend - helpt ons met de parkeerautomaat. Vanaf 18.00 uur tot de volgende morgen 09.00 uur is het gratis.

P1040397Arras is AtrechtHoewel we op een nieuwe bestemming meestal snel een korte verkennende fietstocht maken zien we daar nu vanaf. De drukke stad leent zich er niet voor. We verkennen Arras daarom wandelend. We wanen ons in een gezellige Vlaamse stad. Dat heeft alles met de geschiedenis - ook de Nederlandse! - te maken. De nieuwe ANWB-Gids 'Picardië-Nord-Pas de Calais' legt het ons uit: 'Als Atrecht heeft Arras zich een plaats veroverd in onze vaderlandse geschiedenisboeken. Hier verenigde een aantal tot de Zuidelijke Nederlanden behorende gewesten en steden zich in 1579 in de Unie van Atrecht om zich enkele maanden later te verzoenen met de Spaanse koning Filips II'.

Bonjour!We pikken een terrasje. We zien heel druk autoverkeer en amper fietsers. Dat moet toch een keer spaak lopen! Zeker in de stad! Maar ja, de Fransman houdt van de Tour de France, maar blijkbaar niet van fietsen. Zeker niet voor het woon-werkverkeer. Dat heeft trouwens ook weer zijn voordelen. Want als je rondfietst ervaar je over het algemeen enig respect voor die rare recreatieve buitenlandse fietsers. En een - ook spaarzame - wielrenner  begroet je met een hartelijk 'bonjour'. Als minderheid voel je je tot elkaar aangetrokken!

P1040391Onderaardse gangen Fietsen in Arras is er dus niet bij. Toch hadden we de stad niet willen missen. Temeer, omdat de Nederlandse eigenaar van ons hotel ons de volgende morgen vraagt het stelsel van de onderaardse gangen - 'boves' genaamd - te bekijken. Ze bestaan sinds de 10e eeuw en hebben in beide Wereldoorlogen gediend zowel als schuilplaats als voor verrassingsaanvallen. Arras is trouwens een stad, die zowel in de Eerste als in de Tweede Wereldoorlog veel geleden heeft. Het is ook de geboorteplaats van Robespierre, bekend van 'La Terreur'. Arras ziet er niet alleen Vlaams uit, maar kent evenals een aantal Vlaamse steden ook zijn Reuzenoptochten. Zo zouden we nog even door kunnen gaan. Maar genoeg hierover: we kwamen om de fietsen in de streek rond Arras: Artois of Artesië genaamd. Daarover dus meer in het komende deel 4 van deze reportagereeks.

Links* Over de stad Arras: http://www.ot-arras.fr/ en http://www.ville-arras.fr/ * Over Nord-Pas de Calais: http://www.noordfrankrijk-toerisme.com/