Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsen: evenaart Brussel Antwerpen binnen vijf jaar?

Thursday 27 August, 2009

Koning Auto heerst in Brussel, maar niet ten volle. Dat is de conclusie die je aan de nieuwste studie over woon-werkverkeer kunt koppelen. Vooral voor wie in Brussel werkt, wordt de auto steeds vaker een last. En hoewel de fietscijfers in de hoofdstad marginaal blijven, is er toch verbetering merkbaar. Aldus meldt de website Brusselnieuws in een overzichtsartikel. We citeren. TreinVan de Belgische werknemers neemt 64 procent de auto naar het werk. Voor wie in Brussel werkt, is dat slechts 40,8 procent. Vergeleken met 2005 is het autogebruik van de werknemers in Brussel met 4,4 procent gedaald. Dat staat in de tweede – voorlopige – studie over het woon-werkverkeer van de federale overheidsdienst Mobiliteit. Die heeft gegevens gemeten tot en met 30 juni 2008. De cijfers hebben betrekking op een derde van de actieve Belgische beroepsbevolking. Brussel doet het volgens de cijfers redelijk goed. Hoewel het autoverkeer omvangrijk blijft, neemt toch 34 procent van de mensen die in Brussel werken, de trein. Bij wie in Vlaanderen werkt, is dat nauwelijks vijf procent. Tegemoetkomingen van de werkgever blijken hierbij belangrijk.

Fietsen: marginaal, maar stijgendVlaanderen doet het dan weer beter wat fietsbeleid betreft: ruim dertien procent neemt daar de fiets als hoofdvervoermiddel. In Brussel is dat maar anderhalve procent. Dat is een marginaal percentage voor de hoofdstad, maar het gaat wel om een relatieve stijging van het aantal fietsende werknemers met 25 procent. Een andere grote stad in België doet het wel veel, veel beter op dit vlak: in Antwerpen fietst twaalf procent van de werknemers. Maar die stad is dan ook plat: dat is zowel een cliché als een nuance. Brussel, en met de hoofdstad ook andere grote agglomeraties, doen het voorts goed wat bus-, tram- en metroverkeer betreft. Ruim zestien procent van de werknemers in Brussel gebruikt een van deze drie vervoermiddelen om naar het werk te gaan. Let wel: we hebben het over het hoofdvervoermiddel. In de andere deelstaten ligt dat percentage onder de vijf procent.

Stedelijk De studie verduidelijkt dat vooral in stedelijke gebieden het openbaar vervoer het goed doet. Brussel is een pendelstad, maar die pendelaars nemen wel steeds vaker de trein. Opmerkelijk is dat vanaf een afstand van dertig kilometer van de hoofdstad (als woonplaats) het treingebruik fors stijgt. Wie verder woont, is eerder geneigd de trein te nemen om in de stad te gaan werken dan in de file te zitten. De schaduwkant hiervan is wel dat de auto vooral voor relatief korte afstanden wordt gebruikt. Vanaf een afstand van meer dan vijf (maar minder dan dertig) kilometer tussen woon- en werkplaats kiest de doorsnee werknemer graag voor de auto. De studie vermeldt duidelijk dat werknemers die in het hoofdstedelijk gewest wonen, de kortste afstanden naar hun werk moeten afleggen. Met andere woorden: wie in de hoofdstad woont, woont dichter bij het werk, en is sneller geneigd fiets of openbaar vervoer te nemen.

Fietsverhuursysteem Villo Die bevindingen openen vele perspectieven. Hoewel maar een klein percentage van de werknemers in Brussel – of ze nu uit Vlaanderen, Wallonië of Brussel zelf komen – naar het werk fietst, groeit dit aandeel en is de fiets als vervoermiddel lang geen taboe meer. De vele initiatieven in het Brussels gewest om de fiets te stimuleren, hebben dus hun verdiensten. Als we er wat voorlopige cijfers over Villo bij halen, dan blijkt dat dit verhuur­systeem van stadsfietsen in de lift zit, ook al zijn er nog maar in vier van de negentien gemeenten van het gewest Villo-stallingen. Of deze fietsen vaak gebruikt worden om naar het werk te gaan, daar bestaan nog geen duidelijke cijfers over. Maar het is zeer waarschijnlijk dat ook werknemers graag gebruikmaken van Villo. “We hebben al 3.500 langetermijnabonnementen verkocht,” zegt Jean-Chris­tophe Mahieu van JC Decaux, het bedrijf dat de Villo-fietsen exploiteert. “Deze zomer zijn er zeker vijfhonderd bijgekomen. We kunnen dus zeggen dat Villo een succes is. Ik denk dat de discussie over meer Villo’s in meer gemeenten overigens in september volop gaat losbarsten.”

Bike to workEn dan is er ook nog Bike to Work, het project dat mensen wil aanzetten om de fiets naar het werk te nemen. Met een wedstrijd eraan gekoppeld, weliswaar. Want alle begin is moeilijk, of op z’n minst moeizaam. Maar blijkbaar helpen zulke initiatieven. Beetje bij beetje toch. Evenaart Brussel binnen vijf jaar Antwerpen? Laten we hopen.