Logo Fietsen123

Nieuws

Fietscampagne 'IK WIL JE ZIEN' gaat van start

Tuesday 22 October, 2013

Op 25 oktober gaat de campagne IK WIl JE ZIEN van start. De Fietsersbond trapt de campagne dan af met een groot lichtfestijn op de Grote Markt in Haarlem. Thema van de jaarlijkse fietsverlichtingscampagne is dit jaar de automobilist die van fietsers houdt en ze daarom graag ziet.

De focus van de campagne ligt op fietsers van 13 tot 17 en van 17 tot 24 jaar. Deze groepen fietsen het meest zonder licht terwijl ze het vaakst in het donker rijden. De Fietsersbond heeft voor deze jongeren speciale middelen en acties ontwikkeld

Nederland kent slechts minimale regelgeving voor fietsverlichting en ook van Europese normering is geen sprake. Wel bestaat een breed gedragen gevoel dat fietsverlichting in belangrijke mate bijdraagt aan de fietsveiligheid. De campagne IK WIL JE ZIEN moet samen met het RAI Keurmerk Fietsverlichting dit bewustzijn vergroten.

Acties
Om de campagne onder de aandacht te brengen, organiseren provincies de komende maanden tal van evenementen en zetten zij massamedia in. Daarnaast organiseren lokale afdelingen van de Fietsersbond en VVN in meer dan honderd gemeenten reparatie- en voorlichtingsacties. 'TestKees' van de Fietsersbond gaat in samenwerking met de Consumentenbond voorlampen op batterijen testen. BOVAG gaat verder met de IKWILJEZIEN-cadeaubonnen die vorig jaar een groot succes bleken. Teamalert zet de Drop it containers in en debatteert over verlichting met middelbare scholieren. Ten slotte zullen Profile 'de Fietsspecialist' en Hallfords eveneens aandacht aan de campagne schenken.

Meer informatie is te vinden op www.ikwiljezien.nl.