Logo Fietsen123

Nieuws

Fiets mee in het vliegtuig

Thursday 6 August, 2009

Leuk in het buitenland op je eigen fiets rondrijden, maar hoe moet dat in het vliegtuig? De internetsite van het bekende reismagazine Columbus zet alle beschikbare informatie op een rijtje. We citeren. Doos, hoes of dekzeilAfgelopen jaren gezien dat mensen hun fietsen helemaal niet aanpasten of inpakten.Weer anderen hadden een kleine fietshoes van de Fietsvakantiewinkel of grote onhandelbare (niet-in-de-auto-of-trein-passende) fietsdozen. En waar laat je zo'n doos in het buitenland? Zelf gaven we de voorkeur aan een transparante-dikke-plastic hoes waar je niet zo maar met je vinger doorheen prikt. Boerenbond-dekzeil, af te snijden per strekkende meter.Voordeel van doorzichtig zeil: men ziet wat er in zit en zal er niet niet snel mee gaan gooien. Bovendien is het moeilijker gooien dan een doos. Doos is wel steviger.

PrijsKijk bij de vliegmaatschappij wat de prijs is voor fiets in vliegtuig. Zal vaak rond de 50 Euro zijn. Bij sommige maatschappijen kan de fiets gratis mee als ie onder de bagagelimiet blijft (20 of 30 kg). Sommige reisorganisaties (bijv AWOL) regelen fietsvakanties of alleen de overnachtingen, maar ook de vlucht met de fiets in vliegtuig.

VerpakkingMaak een keuze voor het verpakkingsmateriaal: doos, dekzeil, hoes of ander materiaal. Dozen zijn tegen betaling (20 Euro) te verkrijgen bij een speciale balie op Schiphol: http://www.klm.com/travel/nl_nl/travel_information/baggage/exceptional_baggage/index.htmSoms ook gratis af te halen bij de plaatselijke fietsenwinkel. Stevig zeil is te verkrijgen bij verschillende bouwmarkten.

Adreslabels/A4-tjesPrint thuis A4-tjes (ook voor de terugvlucht) uit met naam en adres. Kun je vlak voor vertrek op de doos of hoes plakken. Neem extra plakband en een schaartje mee op vakantie. Doos zul je moeten achterlaten in het buitenland. Hoes kun je opvouwen en op je bagagedrager meenemen.Eventueel ook nog als grondzeil onder de tent te gebruiken.

TestTest thuis alvast een keer het inpakken.

Op de luchthaven-Zorg dat je op tijd bent, inpakken en onderdelen loshalen kost enige tijd.-Maak de fiets zo smal mogelijk.-Laat de banden leeglopen (luchtdrukverschil in het vliegtuig).-Zet het zadel omlaag.-Draai het stuur/remmen/versnellingen/grips dwars.-Bidons eraf.

Trappers e.d.Draai de trappers eraf met een steeksleutel (maat 15). Er zijn overigens speciale trapper-steeksleutels (met lang handvat) te koop bij fietsenwinkel. Kun je thuis al een keer testen, soms zitten ze muurvast (olie). Bij de ene trapper moet je met de klok mee draaien, bij de andere tegen de klok in. Als je aan de zijkant voor de fiets staat, altijd (dus voor beide trappers) de sleutel naar achter (richting achterwiel) bewegen.Krijg je een trapper er niet af op de luchthaven, doe er dan een oude sok omheen. Stop een stuk piepschuim of ander hard-flexibel-materiaal tussen de derailleur en de spaken. Zo voorkom je dat zware koffers je derailleur verbuigen. Doe al je losse fietstassen en tent+slaapzak in een aparte grote tas of bind ze bij elkaar met een paar extra spinnen.

IncheckenGa inchecken en zet je fiets op een speciale kar of bij een speciaal depot. Fiets gaat zelden over de lopende band.

Links:* http://www.vakantiefietser.nl/praktische-informatie/fiets-inpakken-in-een-fietsdoos/op-pad-fiets-in-vliegtuig/* http://www.vakantiefietser.nl/praktische-informatie/fiets-inpakken-in-een-fietsdoos/* http://www.fietsersbond.nl/urlsearchresults.asp?itemnumber=519* http://www.verrefietsers.nl/vliegen.htm* http://wereldfietser.nl/phpbb/viewforum.php?f=26* http://wiki.devakantiefietser.be/index.php?title=Hoofdpagina