Logo Fietsen123

Nieuws

Elektrische fiets goed voor Accell

Sunday 2 March, 2008

Fietsenconglomeraat Accell heeft vorig jaar de omzet met ruim 10 procent opgevoerd tot 476 miljoen euro. De onderneming, bekend van merken als Batavus, Sparta, Koga-Miyata en Loekie, profiteerde onder meer van de groeiende vraag naar elektrische fietsen. Dit heeft Accell afgelopen vrijdag bekendgemaakt. Best geboerd in eerste helft 2007Accell verkocht vorig jaar in totaal 943.000 fietsen, 3 procent meer dan in 2006. De omzet uit fietsen, fietsonderdelen en accessoires steeg met 11,5 procent naar 431,5 miljoen euro. Het bedrijf boerde het best in de eerste helft van vorig jaar, toen het fietsweer “uitzonderlijk goed” was. Accell wil niet zeggen hoeveel elektrische fietsen het vorig jaar heeft verkocht. Dit om de concurrentie niet al te veel in de kaart te spelen, zei topman René Takens. Bedrijven als Gazelle en Giant zetten nu ook volop in op zogenoemde e-bikes. LelijkAccell ontwikkelde zijn eerste moderne elektrische fiets, waarin de motor in het achterwiel is verwerkt en de batterij in de buis zit, vijf jaar geleden. Bestuursvoorzitter René Takens vertelde vrijdag dat een aandeelhouder zich aan het begin van deze eeuw beklaagde over het feit dat de elektrische fietsen zo lelijk waren. Zijn vrouw wilde graag langs de Bodensee fietsen, maar niet op een log exemplaar met een grote batterijhouder dat al twintig jaar voor mensen met een lichamelijke beperking werd gemaakt. Een modernere versie van de elektrische fiets had Accell al wel ontwikkeld. Eentje waarin de motor is verwerkt in het achterwiel en de batterij in de buis. Maar de opmerking van de aandeelhouder overtuigde Takens ervan dat de markt voor elektrische fietsen hard kon groeien. Om van het oude imago van de fiets af te komen, werd ook een moderne naam gehanteerd: de e-bike.

Leuk kleurtjeBranchevereniging Rai Vereniging en Bovag Tweewielerbedrijven maakte eerder bekend, dat de fietsvakhandel in Nederland vorig jaar zo’n 90.000 e-bikes heeft verkocht, een verdubbeling ten opzichte van 2006. Accell heeft naar eigen zeggen het overgrote deel, zo’n 60 tot 70 procent, van de markt in handen. Volgens de fietsfabrikant slaat de elektrische fiets tegenwoordig ook aan bij jongeren, vooral bij scholieren in de provincie die op grote afstand van hun school wonen. Takens: "Ik zie het in mijn eigen gemeente Hengelo in Overijssel. Wij spelen daar nu op in door de fietsen een leuk kleurtje te geven.''

Fitnessapparatuur: minder goedBij een andere tak van Accell, de fitnessapparatuur, ging het minder goed. Hier bleef de jaaromzet nagenoeg gelijk op 45 miljoen euro. Minder mensen zochten de fitness-scholen op. Volgens de onderneming was er wel verbetering zichtbaar in de laatste drie maanden van 2007. Dit was te danken aan de introductie van nieuwe producten.

Boete NMaAccell boekte vorig jaar een nettowinst van 19,8 miljoen euro tegen 18,4 miljoen euro een jaar eerder. De winst werd gedrukt door een voorziening van 4,6 miljoen euro voor een boete van kartelwaakhond NMa. Accell zou in het verleden afspraken hebben gemaakt met concurrenten over de stijging van de fietsprijzen. De onderneming is in een slepende procedure opnieuw tegen de boete in beroep gegaan. De directie gaat er vanuit dat er dit jaar nog geen uitspraak komt.

Uitbreiding: Spanje en ItaliëAccell voorspelt voor dit jaar een verdere stijging van de omzet en winst. Het bedrijf heeft al merken in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Het bedrijf wil doorgaan met uitbreiden door overnames. Deze week werd de overname van het Duitse Ghost al aangekondigd. Deze fabrikant van mountainbikes en racefietsen behaalde vorig jaar een omzet van 25 miljoen euro. Bestuursvoorzitter Takens zoekt nu ook groeimarkten voor fietsen in Spanje en Italië. “Een eigen merk daar zou niet gek zijn.”

Links* Fietsmerken* Dossier NMa en fietsfabrikanten