Logo Fietsen123

Nieuws

Eis: Fiets mee met Thalys!

Tuesday 30 January, 2007

17 fietsersbonden en aanverwante organisaties uit België, Nederland, Duitsland en Frankrijk eisen ruimte voor de fiets in de Thalystreinen. Deze snelheidstrein neemt alle langeafstandsverbindingen tussen Frankrijk, België en het oosten van Duitsland, evenals de verbinding van Frankrijk met Nederland voor zijn rekening. Sinds de Thalys alle verbindingen op deze twee assen verzorgt, is het voor fietsers onmogelijk geworden samen met hun fiets op een snelle trein te stappen. 9 verschillende treinenPatrick D'haese, woordvoerder van de 17 organisaties en direkteur van de Belgische Fietsersbond, is boos. "Terwijl de grenzen binnen Europa meer en meer vervagen, wordt het voor reizigers steeds moeilijker om diezelfde grenzen op efficiënte wijze over te steken met de fiets in de trein. De fietsende treinreiziger heeft te kampen met steeds langere trajecten, veelvuldig overstappen en een hopeloze zoektocht naar uurtabellen. Van Aken naar Parijs doe je er met de Thalys 3 uur en 9 minuten over. Wie hetzelfde traject aflegt samen met zijn fiets heeft op 9 verschillende treinen gezeten en doet daar… 12 uur en 49 minuten over".

Enorm tijdverliesD'haese vervolgt: "Vanuit België raak je met je fiets helemaal niet in Parijs. Om de lange afstanden vanuit België naar Nederland en Duitsland te overbruggen moet je gebruik maken van lokale verbindingen wat veelvuldig overstappen en een enorm tijdverlies betekent. Het resultaat daarvan is dat de fiets en de trein, nochtans milieuvriendelijke transportmodi, het moeten afleggen tegen de auto".

Steun Europese parlementHet Europees Parlement lijkt zich bewust van de noden en nam op 18 januari j.l. stelling ten voordele van de fietsers. De recente goedkeuring van de "wetgevingsresolutie aangaande de rechten en verplichtingen van reizigers in het internationale treinverkeer" ziet D'haese als "een steun in de rug bij de stappen die we willen zetten". In artikel 4bis bepaalt de tekst immers dat in "alle treinen, ook grensoverschrijdende en hogesnelheidstreinen, de treinreizigers de mogelijkheid moet geboden worden om in een daartoe voorziene ruimte kinderwagens, rolstoelen, fietsen en sportuitrusting mee te nemen, eventueel tegen betaling".

Kans bij vernieuwing treinstellenD'haese en zijn zeventien organisaties zien nu de kans aanwezig om de situatie te veranderen. "In 2008 worden de treinstellen van de Thalys volledig vernieuwd. Bij deze gelegenheid vragen wij als verenigingen die de fiets promoten, samen met toeristische organisaties, om in die stellen ruimte te voorzien voor fietsen. Technisch kan dat zonder problemen".

Politieke wilDe treinstellen van de Thalys aanpassen is dus uitsluitend een kwestie van politieke wil. Dat is dan ook de eis die de 17 organisaties uit de 4 betrokken landen voorleggen aan Thalys Internationaal, aan de SNCF (met 70% van het Thalys-kapitaal in handen) en aan de NMBS (30%), evenals aan de vennoten (Nederlandse Spoorwegen NV en Deutsche Bahn AG) en aan de ministers van transport van de vier landen. Dit is voor België Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, Bruno Tuybens, en voor Nederland Minister Peijs.

17 organisatiesDe zeventien ondertekenende organisaties zijn:- Europese Fietsers Federatie – ECF- Fietsersbond (B)- FUBicy - Fédération des Usagers de la Bicyclette (F)- Fietsersbond (NL)- GRACQ – Les Cyclistes quotidiens (B)- Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club ADFC (D)- Fédération Nationale des Associations d’Usagers des Transports – FNAUT (F)- Union Touristique les Amis de la Nature (F)- Fédération Française de Cyclotourisme – FFCT (F)- Mouvement de Défense de la Bicyclette –MDB (F)- Réseau Vert (F)- Quatre mètres cinquante (F)- NIVON (NL)- Natuurvriendensportfederatie (B)- ATB "De Natuurvrienden" (B)- Union Francophone Les Amis de la Nature (B)- Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (B)

Link*Treinen en fiets