Logo Fietsen123

Nieuws

Een wanboel: per trein van fietsvakantie Normandië terug..

Saturday 29 July, 2006

"In Frankrijk is er sprake van vooruitgang voor fietsers op de weg, maar achteruitgang bij de spoorwegen". Aldus Gied ten Berge, die hierna verslag doet van zijn ervaringen met zijn fietsvakantie in Normandië en de terugreis per trein. Route door NormandiëDit jaar maakten we een schitterende fietstocht door Normandië. Met de fietsbus naar Vitré. Dan via Fouranges naar St Michel, via Avranches, Coutances, onder meer over over zogenaamde  ‘Voies Vertes’, dieper de punt va Normandië in. ‘Voies Vertes’ zijn  voormalige spoortjes die voor fietsers geschikt zijn gemaakt. Die zie je steeds meer in Frankrijk. In Normandië gebeurt het met de ambitie er een compleet aaneengesloten netwerk van te maken, de EU betaalt. Deze paden mijden, net als treinen, de heuvels, zijn buitengewoon stil, soms wat eentonig, omdat je kilometer ingeklemd kunt zitten tussen de dichte begroeiing, maar toch een prachtige uitvinding. Daarna zijn we via de D-day stranden naar Caen en Lisieux gefietst. Een aan te bevelen route, op de IGN kaarten gemakkelijk zelf uit te stippelen. De ‘Voies Vertes’ staan erop aangegeven als ‘Piste Cyclable’, verder zijn er genoeg auto-arme ‘witte weggetjes’. Wat ook vorige jaren ons al prettig verraste dat in- en uitvalswegen van grote steden, zoals Caen, steeds vaker van fietspaden zijn voorzien. Tot zover een aantal positieve fietsontwikkelingen in Frankrijk. We hadden besloten op eigen gelegenheid met de trein terug te reizen en dat hebben we geweten….

TreinsncfSpoorzoeken bij de SNCFTerwijl er in Frankrijk op de weg het nodige gaande is om het fietsverkeer te verbeteren, is het voor fietsers bij de SNCF een volkomen, inconsequente wanboel geworden. De situatie lijkt met het jaar idioter te worden. Vanuit Lisieux vertrekken er per dag bijvoorbeeld vele treinen naar Parijs, maar niet één waar je je fiets op kunt zetten. Je moet dan via Rouen in een overigens prachtig modern rijtuig waarin je fiets weer wèl op kunt hangen met een langdurige overstap naar Parijs reizen. Maar vanuit Parijs blijkt er dan geen enkele trein meer rechtstreeks naar Nederland te gaan, waar je nog je fiets in mag zetten. We moesten via Lille (daar noodgedwongen in een hotel overnacht). De volgende dag door, via een overstap in Tournai (Doornik) naar Brussel Midi en daar overgestapt naar Nederland. Bij elkaar kostte ons dat dus drie dagen (!), om thuis te komen omdat we in Lisieux om 12 uur al te laat waren om nog via Rouen Parijs te bereiken. Je zal maar dringend naar huis moeten…

Misinformatie en tegensprakenHet was bovendien een tocht met voortdurende misinformatie en tegenspraken. Dat verhaal begint  in Lisieux waar ons door de ‘responsable’ eerst werd verteld, dat we wel direct naar Parijs konden reizen, mits we onze fietsen in speciale hoezen zouden verpakken. Die zouden 7 kilometer buiten de stad - een forse klim in de hitte - bij een sportartikelenhandel te krijgen zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Die tassen bleken niet te deugen, want alleen bestemd voor snel demonteerbare racefietsen. De juf van het SNCF loket had geen benul… Vreemd en inconsequent was ook haar argument dat er nooit plaats is voor fietsen in de TGV, want op de route via Lille, die we noodgedwongen later moesten volgen om te kunnen ‘repatriëren’, was het opeens geen bezwaar om je fiets ergens op een balkon weg te proppen, zonder het vereiste tasje... Heel gek maakte het een Thalysmevrouw in Parijs, die  volhield dat we om 02.00 uur nog wel met een nachttrein naar Nederland konden komen, wat aan een ander loket weer werd ontkend: ”…die rijden al twee jaar niet meer”. De gegeven reden was opnieuw: de Thalys neemt geen fietsen mee, tenzij ze in van die onmogelijke tasjes zijn verpakt… NS komt onvoldoende op voor Nederlandse fietsersIk heb de indruk dat de Nederlandse spoorwegen hier niet, wat je noemt  krachtig onderhandeld hebben. Ik beschik namelijk over een fietsfolder van de SNCF waarin staat aangegeven hoe je vanuit Parijs wèl rechtstreeks met je fiets van en naar Hamburg en Berlijn kunt reizen en vanuit Nancy naar Brussel, maar Nederland is er helemaal tussenuit gevallen! Twee jaar geleden was het inderdaad nog geen probleem. Toen reed die nachttrein nog wel. Dat zat ook in onze herinnering…  Wat een tegenstrijdig beleid, om enerzijds het (vakantie)fietsen in Frankrijk aantrekkelijker te maken en anderzijds de verbindingen per trein naar het buitenland zo willekeurig te ‘regelen’, treinen te bouwen waarin er (terecht) wel gedacht wordt aan rolstoelen, maar waarin de fietsers, het lijkt wel moedwillig, over het hoofd zijn gezien. En dat van en naar een land met relatief zoveel vakantiefietsers! Hoog tijd voor de Fietsersbonden in Nederland en België, ROVER en anderen om eens actie te ondernemen!

Link*Fiets en trein; trein en fiets