Logo Fietsen123

Elektrische Fietsen

E-bike test 2016 (deel 1)

Thursday 28 April, 2016

De verkoop van e-bikes blijft stijgen. Inmiddels heeft één op de vijf verkochte fietsen elektrische trapondersteuning. Ieder jaar komen er nieuwe modellen op de markt. Pluslezers testen twaalf e-bikes.

Acht testers

Annelien van Heeswijk (66), Nuenen

Fietst niet zoveel, en heeft haar zaak pas verkocht. Alle tijd om leuke dingen te doen, zoals fietsen. Misschien wel op een e-bike.

Jos van der Vaart (62), Vlaardingen

Dol op fietsen. Rijdt nu op een racefiets, een stadsfiets en een ­e-bike van Stella. Nieuwsgierig naar het verdere aanbod.


Ineke Siewers-Adriaanse (52), Huizen

Heeft snel last van haar heup, dat maakt gewoon fietsen wat lastig. Overweegt daarom een e-bike aan te schaffen.

Gerard Siewers (68), Huizen

Is nog niet aan een e-bike toe, maar laat zich graag overtuigen en vindt het wel leuk om zich alvast te oriënteren.


Mies Frijling (68), Arnhem

Heeft al zeven jaar een e-bike en die is aan vervanging toe. Wil graag ­weten wat er nu te koop is.

Walther van Heeswijk (68), Nuenen

Moest mee van zijn vrouw, maar weet bijna zeker dat hij na deze test een ­e-bike gaat kopen. Maar welke?



Lo Ancona (64), Arnhem

Rijdt 5000 kilo­meter per jaar, door heuvelachtig gebied, en mist dan soms een duwtje in de rug.

Bert Cameron (56), Ermelo

Fietst 10.000 ­kilometer per jaar, onder meer op een mountainbike, en bouwt zelf ook fietsen om tot e-bike.


Twaalf merken

De fabrikanten van fietsen met trapondersteuning

(e-bikes) zitten niet stil. In vergelijking met eerdere tests is er veel verbeterd. Accu’s geven langer energie, de bediening is simpeler en gemakkelijker, de ondersteuning zelf soepeler en stiller. En wat veel testers aanspreekt: de fietsen zien er hip, mooi en stoer uit. Ook de standaarduitrusting van de fietsen – zoals remmen, versnelling en verlichting – is beter geworden.

Kortom, consumenten krijgen steeds meer fiets voor hun geld. Maar welke te kiezen uit het enorme aanbod? Daarom probeerden we samen met acht testers elf nieuwe modellen uit van €1799 tot €2898. En dit jaar testen we voor het eerst een gewone fiets die is omgebouwd met een doe-het-zelfpakket voor €875. Omdat we willen weten of dit goedkopere alternatief zich kan meten met de kant-en-klare fietsen van de fabrikant.

Vier criteria

Bij deze test hebben we het uiterste van de fietsen gevraagd. Het was koud (januari) en daardoor raken accu’s sneller leeg. De testrijders hebben in totaal 513 kilometer gefietst over een gevarieerd parcours. Deels door het bos, over verharde en onverharde wegen. In het tien kilometer lange parcours zat een pittige klim en een snelle afdaling (de Amerongse Berg). Daarbij werd onder meer gekeken naar:

Rijeigenschappen: hieronder vallen stabiliteit, bochtengedrag, kracht van de elektromotor en de werking van de ondersteuning in de verschillende standen.

Comfort: bijgeluiden van de ondersteuning, zadel, vering en instelbaarheid stuur.

Bediening en functionaliteit: remmen, versnellingen, schakelen en bereikbaarheid van de diverse versnellingen.

Afwerking en uitrusting: lak en onderdelen (voor zover direct te beoordelen).

Eén eindscore

De fietsen scoorden op alle onderdelen punten en kregen van iedere testrijder een rapportcijfer voor het geheel. De cijfers werden omgerekend naar een eindcijfer. Daarbij wogen bijvoorbeeld de rijeigenschappen zwaarder mee dan de afwerking en uitrusting.

Batavus Milano E-go: 7.8

De testrijders voelen zich op het instapmodel van Batavus, de Milano E-go met 400 Wh accu, gelijk thuis. De ­rijeigenschappen zijn goed, stabiel en betrouwbaar. ­Zonder ondersteuning vindt men hem een beetje zwaar rijden, met de Bosch-middenmotor aan – die vier ondersteuningsstanden heeft – prima. Alleen bergop (2,2 kilometer met gemiddeld 5 procent stijging) schiet de ­ondersteuning in de hoogste stand soms iets tekort. Het samenspel van rotatie, kracht en snelheidssensoren voor de ondersteuning is verder prima geregeld. De motor is niet geheel stil en dat ervaren sommigen als storend.

Enige kritiek is er op de korte remgrepen van Magura en de slordig weggewerkte kabels. Uitstekend zijn de ­hydraulische remmen en de versnellingen. De fiets is ­verder prachtig afgewerkt met de in de voorvork geïntegreerde koplamp.

Plus en min

(+) Goede rijeigenschappen

(+) Remmen

(-) Handgrepen te kort

(-) Bekabeling rommelig

Prijs: €2699

Gewicht: 23,6 kg, exclusief accu van 2,6 kg

Accu Li-ion 400 Wh

Vervangingskosten €669

Levensduur accu: Batavus geeft 2 jaar garantie

Versnelling: Shimano Nexus 8 naaf

Remmen: Magura hydraulische velgremmen

Actieradius: Tot 140 km

Informatie: www.batavus.nl

Bikkel ibee RM: 6.3

De Bikkel ibee heeft de motor in het achterwiel en een derailleur-versnelling. De rijeigenschappen zijn neutraal, het frame wordt als slap ervaren. De ondersteuning heeft maar liefst vijftien standen, maar doet in de eerste vier weinig. Bovendien wordt de ondersteuning geregeld door een rotatiesensor, waardoor het soms even duurt voordat hij in werking treedt. Dat voelt niet soepel, eerder wat springerig. Op de vlakke weg is de ondersteuning vanaf stand vier soepel en prettig. Bergop schiet de ondersteuning tekort. Het comfort is redelijk, alhoewel de motor duidelijk hoorbaar is. Alle testrijders vinden de kleine display links op het stuur onhandig zitten. Remmen en versnelling werken goed.

Plus en min

(+) Goede remmen

(+) Versnelling

(-) Ondersteuning niet krachtig genoeg

(-) Frame voelt slap aan

Prijs: €1849

Gewicht: 22 kg inclusief accu

Accu: Li-ion 365 Wh

Vervangingskosten €599

Levensduur accu: Geen opgave (afhankelijk van gebruik en onderhoud)

Versnelling: Shimano Deore 9v derailleur

Remmen: V-brake velgremmen v/a

Actieradius: 40 tot 150 km

Informatie www.bikkelbikes.com

Dutch id City N8Di2: 7.8

De Dutch id is de eerste fiets in de test met de nieuwe Shimano STEPS middenmotor. Omdat het versnellingssysteem ook van Shimano is, kan er elektronisch geschakeld worden: met een druk op de knop naar de volgende versnelling. Dat voelt luxe! Deze Dutch id heeft een sportieve uitvoering en dat voel je met rijden. Strak door de bochten en stabiel op de vlakke weg. De testfiets heeft een minder stijf voorwiel, waardoor hij bij hogere snelheid in de afdaling gaat zwabberen. De ondersteuning is niet helemaal stil, maar doet het prima. De ingebouwde sensoren voor kracht, rotatie en snelheid regelen perfect de soepele ondersteuning. Ook bergop is er voldoende kracht. Drie ondersteuningsstanden volstaan in de praktijk. De display is duidelijk en uitgebreid. De testrijders zijn enthousiast over de dichte kettingkast en motor in het midden.

Plus en min

(+) Goede ondersteuning

(+) Elektronisch schakelen

(-) Voorwiel slap

(-) Niet helemaal stil

Prijs: €2399

Gewicht: 22,2 kg exclusief accu van 2,6 kg

Accu: Li-ion 418 Wh

Vervangingskosten €569

Levensduur accu: Circa 1000 ladingen

Versnelling: Shimano Nexus 8 premium Di2 naaf

Remmen: Magura hydraulische velgremmen

Actieradius: Tot 125 km

Informatie: www.dutch-id.nl

Gazelle Orange C330HML: 8.1

De Orange-modellen van Gazelle bestaan al lang en zijn zeer populair. De uitvoeringen worden steeds aangepast. De C330HM heeft de traploze NuVinci-versnellingsnaaf en de Bosch-middenmotor. Zoals het Gazelle betaamt, heeft de fiets prima rijeigenschappen. Strak in de bochten en stabiel op de rechte stukken. Alleen bergaf met hoge snelheid voelt het frame minder stijf aan. Toch zouden sommige testrijders extra power onder bepaalde omstandigheden (bergop) willen hebben. De NuVinci-naaf vraagt wat energie en dat merken we als er zonder ondersteuning wordt gefietst: hij rijdt dan zwaar. De aandrijving is niet geheel stil, zoals wij ervaren bij de meeste Bosch-motoren. De hydraulische velg­remmen van Magura zijn prima. De Orange C330HM is met zijn kwalitatief goede afwerking een prima fiets.

Plus en min

(+) Traploze versnellingsnaaf

(+) Goede kwaliteit

(-) Bijgeluid motor

(-) Frame mag stijver

Prijs: €2749

Gewicht: 23,4 kg exclusief accu

Accu: Li-ion 400 Wh

Vervangingskosten niet bekend

Levensduur accu: Ten minste drie jaar (bij normaal gebruik en onderhoud)

Versnelling: NuVinci traploos naaf

Remmen: Magura hydraulische velgremmen

Actieradius: Tot 145 km (ecostand)

Informatie: www.gazelle.nl

Koga E-Xtension: 8.0

Koga staat altijd garant voor goede kwaliteit. Zo ook de testfiets van dit jaar. De E-Xtension is prachtig afgewerkt met hoogstaande onderdelen. Hij rijdt bijzonder licht. De ION-motor in het achterwiel zorgt voor een soepele ondersteuning. De vijf ondersteuningsstanden zijn met de schakelaar aan het stuur goed te bedienen en op de display midden op het stuur duidelijk afleesbaar. De motor is stil, je hoort hem niet. Het comfort is redelijk. Voor heeft de fiets monoshock-vering in het balhoofd. Er is geen zadelpenvering en dat wordt door de test­rijders gemist. De fiets heeft derailleurversnelling vóór en achter met in totaal dertig versnellingen. Sommige testrijders bevalt dat niet: te ingewikkeld. En niet lekker af te lezen. Maar toch: met dit systeem kun je ook in de bergen uit de voeten.

Plus en min

(+) Goede ondersteuning

(+) Afwerking

(-) Bediening versnellingen

Prijs:€2898

Gewicht: 23,3 kg inclusief accu

Accu: Li-ion 317 Wh

Vervangingskosten €399

(vier varianten)

Levensduur accu: Koga geeft 2 jaar garantie

Versnelling: Shimano Deore 30v derailleur

Remmen: Shimano schijfremmen

Actieradius: tot 95 km (ecostand)

Informatie: www.koga.nl

Qwic T-MN7 2 HSII: 8.5

Bij de Qwic-testfiets klopt werkelijk alles. De fiets rijdt uitstekend en voelt uitermate betrouwbaar aan. Ook zonder ondersteuning rijdt de fiets ondanks zijn wat ­hoge gewicht licht en soepel. De Bafang-middenmotor geeft een soepele maar krachtige ondersteuning. De ondersteuning is in vijf standen te activeren, maar op de vlakke weg is de eerste stand voldoende. Pas bergop moest er naar een hogere stand worden geschakeld. Het comfort is prima. De motor is uitzonderlijk stil en de fiets heeft een geveerde voorvork, voorzien van lock-out en zadelpenvering. De Nexus 7-versnellingsnaaf is voldoende en de hydraulische remmen van ­Magura zijn uitstekend. De achterrem maakt zo nu en dan een bijgeluid, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van afstellen. De afwerking is uitstekend en aan details is gedacht. Topfiets voor een heel scherpe prijs.

Plus en min

(+)Uitstekende ondersteuning

(+)Stil

(+)Achterrem maakt bijgeluid

(+)Hoog gewicht

Prijs: €2199

Gewicht: 25,4 kg exclusief accu

Accu Li-ion 375 Wh

Vervangingskosten €599

Levensduur accu: 7 jaar

Versnelling: Shimano Nexus 7 naaf

Remmen: Magura hydraulische velgremmen

Actieradius: Tot 130 km

Informatie: www.qwic.nl

E-bike test deel 2

Benieuwd naar het resterende gedeelte van de test? Klik hier om naar deel 2 te gaan.