Elektrische Fietsen

Drie vooroordelen over de e-bike weerlegd

maandag 29 augustus, 2016

Rijd je op een e-bike, dan moet je stevig in je schoenen staan. Niet omdat de e-bike daarom vraagt, maar omdat de e-bike nog altijd met vooroordelen te kampen heeft.

Je kent ze vast ook wel, de schampere opmerkingen: daar wil ik echt niet op gezien worden, zo oud ben ik nog lang niet, mensen op een e-bike zijn te lui om zelf te trappen… Nou, daar sta je dan, met je mooie e-bike. Het is tijd voor een gezonde portie tegengas!

Lelijk?

De eerste e-bikes waren inderdaad opvallende verschijningen: ze zagen eruit als een fiets, maar de motor maakte lawaai voor tien – alsof je op een brommer zat. Ook esthetisch gezien was het niet moeders mooiste: er leek een complete motor aan het achterwiel te hangen. Die combinatie van lawaai en design heeft er lange tijd voor gezorgd dat de e-bike met een suffig imago kampte. Hoe anders is dat nu: de huidige e-bike mag er zijn. De motor is lang niet meer zo zichtbaar, herrie maakt-ie ook niet meer en qua design doet de e-bike echt niet meer onder voor willekeurig welke andere hippe fiets. Dus, hoezo: suf en lelijk?

Oud?

In eerste instantie werd de e-bike inderdaad door de wat oudere fietsers omarmd: zo’n fiets bracht de langere of de uitdagende fietstocht met klimmetjes weer binnen handbereik. De oudere fietser bleek een heuse voorloper, want tegenwoordig is de e-bike onder een veel grotere groep populair: de moeders met de kleine kinderen, de scholieren, de kantoortijgers – de e-bikes zijn niet aan te slepen. Zo bleek uit de meest recente cijfers van het CBS zelfs dat steeds meer jongeren de scooter laten staan en voor een e-bike kiezen. Dus, hoezo: alleen voor oude mensen?

Lui?

Op de allereerste e-bike hoefde je zelf niet veel te doen, maar die tijd ligt allang achter ons. Tegenwoordig beschikt de e-bike over trapondersteuning, en het eerste deel van dat woord dien je letterlijk te nemen: je moet zelf trappen om ondersteuning van de motor te krijgen. Enige nuance is hier wel op zijn plaats, want de e-bike kent twee typen ondersteuning: rotatie en kracht. De rotatiesensor ondersteunt onafhankelijk van je eigen inspanning – het enige wat je moet doen, is trappen. De krachtsensor stemt de ondersteuning af op de druk die je op de pedalen zet – hoe meer inspanning je levert, hoe meer ondersteuning je krijgt. Los hiervan zorgt de e-bike ervoor dat ook mensen die bijvoorbeeld vanwege hun conditie niet meer fietsten, nu toch weer op de fiets stappen en dus in beweging komen. Dus, hoezo: alleen voor luie mensen?


comments powered by Disqus

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Verbazingwekkende kunst gemaakt van oude fietsonderdelen

Oude fietsen afdanken en naar de vuilstort? Zeker niet! Van oude fietsonderdelen zijn prachtige voorwerpen te maken. Verheven tot prachtige industriële kunstvoorwerpen, waarvan een aan…

Nieuws

Vijf fietsroutes door de mooiste gebieden van Nederland

We selecteerden vijf bijzondere routes die u enkele prachtige delen van Nederland zullen laten ervaren. Fiets over de wereldberoemde Kinderdijk, met veel prachtige molens. Of bezoek het min…

Routenieuws

Mooi weer: fietsen langs Vechtse terrasjes en door schaduwrijk bos

We hebben nog een week lang schitterend weer in het verschiet, dus fietsen en genieten is het credo. Hierbij een prachtige fietsroute langs de Vecht en langs talloze leuke terrasjes in Utre…

Nieuws

EU onderzoekt ontwijking van antidumpwet fietsen door China

Vanaf vorig jaar moeten Chinese fietsproducenten een extra heffing betalen om te mogen exporteren naar Europa. De Europese Commissie is een onderzoek begonnen naar de ontwijking van Chinese…

Nieuws

Vier de lente met drie mooie paasroutes

Eindelijk is het weer tijd om er lekker opuit te trekken met uw (elektrische) fiets: het weer wordt beter, de dagen langer. Geniet daarom van de eerste zonnestralen na een lange winterstop.…