Logo Fietsen123

Nieuws

Alarmerend onderzoek naar slechte kwaliteit fietsen onbekend!

Saturday 28 November, 2009

"Tien tot vijftien procent van de 1,4 miljoen nieuwe fietsen die jaarlijks in ons land worden verkocht zijn van zeer slechte kwaliteit. Dat komt veelal door spotgoedkope importfietsen en fietsonderdelen uit China en andere Aziatische landen. Vanwege allerlei gebreken zijn ze een gevaar voor de verkeersveiligheid. Dit melden RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland (VVN). CDA en VVD eisen van het kabinet dat inspectiediensten scherper gaan controleren". Aldus meldt de GPD afgelopen woensdag in diverse kranten. Radio 1 en RTL-Nieuws volgen met reportages. Geen onderzoekOpgeschrikt door bovenstaand bericht ging Fietsen Eén Twee Drie op zoek naar de bron van deze alarmerende gegevens. Om er ook de nodige aandacht aan te kunnen schenken. Dus direct een mail naar de RAI-Vereniging, afdeling Fietsen. Ze worden per slot van rekening als één van de twee bronnen genoemd. Trouwens, als er één organisatie is, die dit soort informatie kan hebben, dan zijn zij het wel! Het antwoord is echter klip en klaar: "Van enig wetenschappelijk onderzoek is naar ons beste weten geen sprake, althans wij hebben dat niet onder ogen gehad".

Benaderd"Onze secretaris van de afdeling Fietsen, de heer Stef Stock is benaderd door het GPD met een verzoek om een reactie op uitspraken van onder andere Kamerlid Joop Atsma (CDA) en Veilig Verkeer Nederland (VVN). Dat heeft hij gedaan en de weerslag van dat gesprek is terechtgekomen in het door u genoemde artikel". De RAI-Vereniging fietsen meldt ook nog, dat men bij de BOVAG, afdeling fietsen eveneens geen rapport of cijfers van dien aard kent. Trouwens, Stock had in het bewuste artikel zelf al onthuld, dat een aantal gerenommeerde Nederlandse rijwielfabrikanten zelf fietsen en fietsonderdelen maken in China, waarbij de kwaliteit door Nederlanders wordt gecontroleerd. Dus met die slechte kwaliteit van Chinese fietsen valt het heus wel mee!

Geen antwoordenUiteraard hebben we ook bij de andere spelers in dit fietsinformatiespel geïnformeerd. Veilig Verkeer Nederland - de andere genoemde bron - beweert in het artikel, dat Nederland wordt overspoeld door slechte rijwielen. Maar op onze vraag naar de feitelijke gegevens, het rappport of de bron horen we niets. Vervolgens lezen we de - veel gewaardeerde - fietsnota van CDA-Kamerlid Atsma nog eens na. Maar ook daarin vinden we geen harde gegevens. Een mail naar Atsma levert eveneens geen antwoord op. Dan de GPD-persdienst zelf maar gemaild. Maar ook zij geven geen antwoord op onze vraag, waar we de harde gegevens kunnen vinden.

Onderzoek, dat niemand kentWe zijn blijkbaar niet de enige, die de gang van zaken nogal vreemd vindt. Want ook de door de wol geverfde journalist Ton Verlind is het opgevallen. Op zijn weblog van donderdag verschijnt een artikel met als titel 'Over een onderzoek dat niemand kende'. We citeren hierna zijn gehele weblog. Voor de goede orde: hij geeft de teneur van het gesprek op Radio 1 weer en dus geen transcriptie (letterlijke weergave) van het interview.

Breaking NewsChinese fietsen zijn gevaarlijk, zo kondigt de Radio 1-presentator zijn nieuwe onderwerp aan. Dat zou zijn gebleken uit een recent onderzoek. Aan de andere kant van de lijn heeft de verslaggever een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland aan de lijn om dit breaking news te becommentarieren. De man zegt “gehoord te hebben”, dat er een onderzoek in omloop is, dat voor de fabrikant van Chinese fietsen ongunstig uitvalt. “De bron van het onderzoek hebben we nog niet achterhaald”, voegt hij eraan toe.

Slappe ketting“Wat staat er precies in dat onderzoek”, vraagt de verslaggever. "Ik ken het onderzoek niet, dus dat weet ik niet”, antwoordt de VVN-man. “Waar zou het over kunnen gaan”, vervolgt de Radio 1 presentator. “Mogelijk zijn de remmen niet goed en versleten en is het zadel niet goed afgesteld. De mensen die zo’n fiets hebben, moeten goed kijken of de spaken wel vast zitten en de wettelijk vereiste reflectoren aanwezig zijn. De ketting moet niet te strak staan en ook niet te slap”, zo reutelt de VVN-woordvoerder over de (mogelijke) inhoud van een onderzoek, waarvan hij de strekking noch de afzender weet.

Ik weet niet waarover het gaat, maar het kan wel ernstig zijnDat het om een ernstige zaak gaat, weet de VVN-woordvoerder vrijwel zeker, want dat heeft hij gehoord van terzake deskundige tweede kamerleden in Den Haag. Even ben ik als luisteraar in verwarring, want meestal weten kamerleden uit zichzelf niets en zijn ZIJ het die hun kennis over actuele zaken uit de krant of van de radio halen. “Treedt u niet te vroeg naar buiten”, vraagt de radioverslaggever, “want u weet toch eigenlijk niets”. Even lijkt de VVN-man te aarzelen en dan herwint hij zich: “Maar U bent het toch die mij belt?”.

Research gebeurt niet aan de telefoon maar op de radioMijn vorige weblog ging over de verantwoordelijkheid die media hebben voor de (maatschappelijke) effecten die ze oproepen. Dit radiointerview toont aan hoe gemakkelijk het voor de concurrentie van de Chinese fietsfabrikant is of zou zijn om Chinese fietsen in diskrediet te brengen. Een effectieve, destruktieve taktiek. Ik weet natuurlijk niet zeker of er achter dit onderzoek een complot zit en laten we hopen van niet. Maar de radioverslaggever weet het OOK niet, want zijn redactie heeft het niet uitgezocht.

Gemakzucht of geldgebrekVeilig Verkeer Nederland had het nieuwsonderwerp noch de radioverslaggever serieus moeten nemen. Dat redacties op zender hun research doen in plaats van in de veilige beslotenheid van de redactieburelen is een nieuw fenomeen, dat met gemakzucht of geldgebrek te maken moet hebben.

Link* Weblog Ton Verlind