Logo Fietsen123

Nieuws

132 scholen starten fietsatelier

Saturday 17 February, 2007

Met het fietsatelier pakt het Levenslijn-Kinderfonds uit met zijn vierde grote project voor de promotie van het fietsgebruik in één jaar. Eerder riep Tom Boonen de Vlaamse jeugd op om massaal de fietsen te gebruiken. In de eerste graad van het secundair onderwijs werden 120 000 fietslichtjes uitgedeeld. Het fietsatelier wil tieners nu aanmoedigen om hun fiets ook te onderhouden. 132 scholen starten zo'n fietsatelier. Aldus Klasse-Trefpunt. We citeren. Eerste workshop DiestLeerlingen met een lekke band, defect licht, kapotte remkabel... kunnen er die kleine mankementen zelf herstellen en 's avonds met een veilige fiets naar huis rijden. In 11 workshops worden één leraar en leerling van elk fietsatelier opgeleid door medewerkers van Velo vzw en ze krijgen een fietsherstelkoffer. Tijdens de eerste workshop in het KTA1 in Diest oefenden 14 leerlingen, 15 leraren én ook onderwijsminister Vandenbroucke de basistechnieken in.

Zelf leren sleutelen "De fietsatelier-actie is het vierde deel in de actie van het Levenslijn Kinderfonds", vertelt Marc Dupain, algemeen coördinator van het Kinderfonds. "Na een uitgebreide sensibiliseringscampagne, motivatie van jongeren en ouders en het uitdelen van 120.000 fietslichtjes is nu de samenwerking met de scholen aan de beurt. Door deze actie kunnen we zowel sensibiliseren, produceren en doceren. We wijzen jongeren op het belang van een veilig verkeer, laten hen zelf aan hun fietsen sleutelen en leren hen zelfredzaam zijn in geval van pech. Zo kunnen we hopelijk zorgen voor een veiliger verkeer."

Niet enkel voor mannenTijdens de eerste workshop in het KTA1 in Diest oefenen teams uit 14 verschillende scholen de basistechnieken (nog eens) in. Eén van hen is Inge Verellen, lerares Frans in het Sancta Maria-insituut van Aarschot. "Misschien verwacht je hier niet onmiddellijk een vrouwelijke leerkracht", zegt ze, «maar ik kan hier tonen dat vrouwen ook best handig kunnen zijn. "Waarom haar school deelneemt? "Via onze milieuwerkgroep moedigen we leerlingen en leraren aan om zo vaak mogelijk met de fiets of het openbaar vervoer naar school te komen. Het fietsatelier kan zeker een extra stimulans zijn om dat te doen. Als er nu problemen zijn met fietsen gaan we altijd aankloppen bij onze twee werkmannen, maar zo belasten we hen met extra werk. Leerlingen moet je ervan overtuigen dat het ongelooflijk handig als je zelf je band kan vervangen of je ketting weer op kan leggen." Leerling Niki (13) is het eens met haar lerares. "Ik denk niet dat ik nu alles zal kunnen herstellen aan mijn fiets, maar toch al veel. De verlichting herstellen, is toch wel moeilijk, met al die draadjes. Maar banden plakken is geen probleem meer. En als je het niet goed weet, zijn er nog altijd die handige fietsherstelfiches."

Secundair onderwijs "Het is goed dat deze actie loopt in het secundair onderwijs", zegt onderwijsminister Vandenbroucke. "In het secundair wordt niet echt voortgebouwd op de verkeersopvoeding die in de basisschool gegeven wordt, hoewel er net in deze leeftijdsgroep een grote piek is in het aantal verkeersslachtoffers. Dat de scholen de fietsateliers kunnen integreren in hun lessen technologische opvoeding of in wetenschappen is een pluspunt. Een leraar fysica vertelde me dat hij dat zeker zou opnemen in zijn lessen over krachten."

Link* Het volledige persbericht 'Het fietsatelier in het secundair onderwijs - Een nieuw preventie-initiatief van het Levenslijn-Kinderfonds'